Het gaat de goede kant op met Tunesië, zegt Mohamed Attia, directeur van het Tunesisch Verkeersbureau Nederland, woensdagavond tijdens een diner voor partners uit de reisbranche. ‘We zijn nog niet op het niveau van 2010 (70.000 Nederlandse bezoekers), maar stap voor stap komen we dichterbij. We verwachten in 2021 weer volledig terug te zijn.’
Het Tunesisch Verkeersbureau nodigde 120 partners uit voor een diner in het Crowne Plaza in Den Haag, om Tunesië letterlijk en figuurlijk op de kaart te zetten. Het verkeersbureau spreekt over een groei van 103 procent. Waren er in 2017 nog 12.000 Nederlandse bezoekers, in 2018 is dat aantal bijna verdubbeld, naar 23.000. Een versoepeld reisadvies heeft hieraan bijgedragen, maar ook de samenwerking met Nederlandse reisorganisaties. ‘De comeback van belangrijke touroperators als Thomas Cook, TUI, Corendon en Sunweb hebben eraan bijgedragen dat Tunesië groei laat zien’, zegt Attia.
Terughoudendheid
De revival van Tunesië is topprioriteit voor de overheid van Tunesië. Maar ook de aanwezige Nederlandse touroperators laten desgevraagd aan TravMagazine weten dat het een gezamenlijke taak is om Tunesië weer succesvol te maken.
Ronald van Bruchem, manager business development bij Thomas Cook: ‘Tunesië mag steviger omarmd worden, je ziet nog terughoudendheid binnen de retail. Het is een taak voor ons als partijen maar ook als verkeersbureau om Tunesië terug op de kaart te zetten. Samen moeten we die vraag aanwakkeren. Tunesië is makkelijk scoren als bestemming, het aandeel verkoop via de retail is nog aanzienlijk. Waar op andere bestemmingen ook veel online wordt geboekt, speelt retail hier nog een sterke, relevante rol. Dus pak die kans.’ Thomas Cook vliegt met Transavia naar Tunesië.
Rob Oostendorp, manager product medium haul bij TUI: ‘Met TUI fly vliegen we vanaf april 2 keer per week. Transavia vliegt 1 keer per week. Zo maak je stappen met elkaar, en dat zal de komende tijd ook verder worden uitgebreid. We zitten nu nog in de opbouwfase en het ziet er positief uit. Uiteindelijk wil je zoveel mogelijk en zo lang mogelijk in het jaar vliegen, maar die keuze maak je op basis van klantgedrag. Is er vraag naar een seizoen, dan willen we daar gehoor aan geven, maar de klant bepaalt.’
Opnieuw lanceren
Het Tunesisch Verkeersbureau houdt van 16-19 april de zogeheten Tunisia Top, waarbij het verkeersbureau samen met Frank Oostdam van het ANVR en een tiental belangrijke touroperators naar Tunesië afreist. Met deze trip wil het verkeersbureau de bestemming opnieuw lanceren in de reisbranche.
Foto: Ronald van Bruchem van Thomas Cook (links) met Mohamed Attia van het Tunesisch Verkeersbureau Nederland, tijdens het diner in Den Haag.