
TUI Group rapporteerde woensdag een recordwinst van 1,46 miljard euro (voor rente en belastingen), maar in het onderdeel Markets + Airline, waarin TUI zijn touroperator-, vlieg- en verkoopactiviteiten bundelt, is de winst in 2025 duidelijk gedaald. De regio West (BeNe en Frankrijk) is zelfs in de rode cijfers terecht gekomen, bevestigde CEO Sebastian Ebel.
TUI Group heeft daarom voor het onderdeel Markets + Airline een besparingsprogramma aangekondigd van 250 miljoen euro tot 2028. Samen met forse investeringen moet dit in de komende jaren zorgen voor meer rendement.
Topman Ebel kondigde het programma woensdag aan bij de presentatie van de cijfers over het afgelopen boekjaar. De operationele winst van het concern bereikte weliswaar een recordhoogte, maar dat was vooral te danken aan het hotel- en cruisebedrijf en aan TUI Musement.
De divisie Markets + Airlines, onder leiding van bestuurslid David Schelp, moest een forse terugval incasseren van de aangepaste winst vóór rente en belastingen (EBIT): min 29 procent naar 217 miljoen euro (tegen 304 miljoen een jaar eerder).
Transformatie
In een eerste persbericht verklaarde TUI Group woensdagochtend: ‘Markets + Airline ondergaat een transformatie en investeert in de uitbreiding van zijn wereldwijde, zorgvuldig samengestelde marktplaats: meer producten, met meer flexibiliteit en meer mogelijkheden om te combineren. Daarnaast investeert het segment in wereldwijde IT-systemen en in de uitbreiding van nieuwe verkoopkanalen. Dit zijn de fundamenten voor toekomstige groei. Tegelijkertijd past TUI zich aan veranderend klantgedrag aan. We richten ons steeds meer op dynamisch samengestelde producten. Dat geeft klanten meer keuze, én het hoge beschermingsniveau dat bij een pakketreisdienst hoort. Dynamisch samengestelde reispakketten zijn succesvol: vorig jaar maakten 3,3 miljoen gasten gebruik van een dynamisch pakket (+11 procent). Daarmee vormen ze inmiddels een aanzienlijk onderdeel van TUI’s totale productportfolio. Net als in het voorgaande jaar bleef de bezettingsgraad binnen het segment Markets + Airline over het hele jaar op een hoog niveau van 91 procent.’
In datzelfde persbericht maakte TUI Group de lager uitgevallen resultaten van de diverse regio’s van Markets + Airlines bekend. Regionaal gezien kwam de aangepaste resultaat voor rente en belastingen (EBIT) in de Noord-regio (Verenigd Koninkrijk, Ierland, Zweden, Noorwegen, Finland, Denemarken) uit op 140 miljoen euro (vorig jaar: 165 miljoen). De Centraal-regio (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Polen) realiseerde 98 miljoen euro (vorig jaar: 128 miljoen). De West-regio (Nederland, België en Frankrijk) noteerde een aangepaste EBIT van -21 miljoen euro (vorig jaar: 10 miljoen euro).
Daarnaast bestaat het segment Markets + Airline uit TUI Airline met vlootbases in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, België en Zweden.
Verschuivingen
TUI wijt de terugval aan hevige concurrentie, in Duitsland bijvoorbeeld van Dertour, Schauinsland en Alltours en in het Verenigd Koninkrijk van Jet2 Holidays, On the Beach en EasyJet Holidays, én aan hoge investeringen in de herinrichting van de divisie. Ook de vertraagde levering van Boeing-toestellen kost veel geld. De TUI Group verwacht in 2026 twintig nieuwe vliegtuigen.
TUI wil de kosten in Markets + Airlines met een programma tot 2028 met 250 miljoen euro verlagen. Ongeveer 60 procent daarvan moet komen uit het terugdringen van overheadkosten; de rest uit betere operationele prestaties.
Op de vraag van het Duitse fvw|TravelTalk of dit tot ontslagen leidt, antwoordde topman Ebel dat dit niet de bedoeling is. Wel zullen er verschuivingen plaatsvinden. Zo is het aantal externe IT-ontwikkelaars al sterk teruggebracht. Tegelijk zijn er groeidivisies, zoals Hotels & Cruises en TUI Musement, die juist extra personeel nodig hebben. ‘Per saldo zal TUI in de toekomst niet minder mensen in dienst hebben.’
In het verleden heeft het concern banen ook al ‘sociaal verantwoord’ afgebouwd via vertrekregelingen, zoals ontslagvergoedingen of mogelijkheden voor vervroegd pensioen.
Duitse media melden dat de terugval van het resultaat in de diverse regio’s te maken heeft met de omslag of transitie die TUI Group maakt. En met het feit dat bij een verticaal geïntegreerd bedrijf als TUI alles in het belang staat van het totaalresultaat. En dat is goed, gezien de gemelde megawinst van 1,46 miljard euro bij een groepsomzet van 24,2 miljard euro (plus 4,4 procent) en 34,7 miljoen gasten in boekjaar 2025.
Arjan Kers: toekomstbestendig
Arjan Kers, topman van TUI BeNe, zegt desgevraagd tegen TravMagazine:
‘De resultaten van Markets + Airline in de Western Region weerspiegelen vooral onze strategische keuzes om ons businessmodel toekomstbestendig te maken. We investeren fors in digitale transformatie, productontwikkeling en een efficiëntere organisatie, zodat we beter kunnen inspelen op veranderende klantbehoeften en concurrentie. Deze investeringen drukken op korte termijn op het resultaat, maar zijn essentieel voor duurzame groei en verdere integratie binnen Markets + Airline en de rest van de TUI Group. Het aangekondigde besparingsprogramma van 250 miljoen euro is onderdeel van deze strategie: het gaat niet om het krimpen van onze activiteiten, maar om het versterken van onze operationele slagkracht en het realiseren van synergievoordelen. Samen met de sterke performance van Hotels & Cruises en TUI Musement bouwen we aan een verticaal geïntegreerd platform dat op lange termijn meer waarde creëert.’

(Arjan Kers, foto Nils van Houts/TravMagazine)
(Foto geheel boven: hoofdkantoor TUI Group in Hannover, foto TUI Group).
Geef een reactie