
TUI Nederland heropent op 6 mei als eerste grote retailketen in Nederland zijn reisbureaus. Dat gaat gefaseerd. Vooralsnog gaat het om een pilot met tien winkels. ‘De winkels gaan open met dichte deuren’, zoals retaildirecteur Nico van der Veer en Suzanne Goossen, één van zijn opvolgers per 1 juli, het noemen.
TUI besloot op 17 maart zijn 140 winkels te sluiten vanwege de coronacrisis. De winkels werden nog meer dan voorheen ingezet om het callcenter te ondersteunen, waarbij medewerkers in de winkel via internet en telefoon bezig waren met het beantwoorden van vragen of omboeken van reizen.
‘Nu we verder zijn in de tijd en er meer gewenning is aan de situatie van een 1,5 meter maatschappij en ook de nieuwe regels die daarbij horen, openen steeds meer winkels weer hun deuren’, zegt Goossen. ‘Een positieve ontwikkeling. Het geeft ruimte voor meer persoonlijk contact wat in deze tijd zo belangrijk is. Door het signaal te geven dat wij ‘open’ zijn, geven we ook aan vertrouwen te hebben in de toekomst en vooruit te kijken. Uiteraard met heldere afspraken en protocollen voor de zorg voor klanten en medewerkers. Natuurlijk staat daarbij voorop dat we alle voorschriften van het RIVM in acht nemen, zodat beiden zich daar goed bij voelen.’
Goossen: ‘Hieruit blijkt dat je in tijden van een crisis innovatie kunt versnellen, zoals de tool om afspraken te maken, zowel fysiek in de winkel of vanuit huis via beeldbellen.’
Op 6 mei wordt van start gegaan met tien winkels: Almere, Nieuwerkerk aan den IJssel, Oss, Leeuwarden, Haarlem Houtplein, Eindhoven Woensel, TUI Effting, Leidschendam, Den Haag Frederik Hendriklaan en Zutphen.
TUI heeft een uitgebreid protocol gemaakt voor zowel winkel als klant. Zo worden de winkels voorzien van extra materialen om aan alle richtlijnen te voldoen, zoals stickers en lint om de routing in de winkel te bepalen, plexiglasscherm, een paal met handgel, schoonmaakmiddelen en deurbel.
De adviestafel en één bureau worden geschikt gemaakt om klanten te ontvangen binnen de richtlijnen. In principe wordt gewerkt met twee medewerkers in de winkel en worden maximaal twee personen tegelijk in de winkel ontvangen.
De richtlijnen zijn buiten en in de winkel duidelijk zichtbaar voor de klant.
Er wordt gewerkt met een afsprakentool. Hierin kan de klant een afspraak maken met de winkel voor videobellen (via Teams) of een fysieke afspraak maken in de winkel.
Afspraken worden ruim gepland zodat klanten niet overlappen en er ruimte is voor werkzaamheden erna en schoonmaak.
Na een ruime week vindt een evaluatie plaats en worden eventueel meer winkels geopend.
Foto: Suzanne Goossen.
