
TUI at Home gaat de boekingsfee voor zijn ZRA-formule verlagen. De fee die de aangesloten mobiele reisadviseurs (MRA’s) bij TUI moeten afdragen over de geboekte bruto TUI reissom wordt gehalveerd van 1 naar een halve procent. ‘Wij hebben hiermee het beste verdienmodel, met een formule die transparant, open en eenduidig is’, zegt Nico van der Veer, directeur Retail van TUI Nederland.
De aangesloten MRA’s van TUI zijn donderdagmiddag op de hoogte gebracht van de nieuwe tarieven. Zij werden ontvangen in het nieuwe hoofdkantoor in Rijswijk, onder andere voor een rondleiding en ontmoeting met leveranciers. Aansluitend werden zij door de top van TUI geïnformeerd over de nieuwe tarieven. De bijeenkomst werd afgesloten met een buffet.
Van der Veer: ‘Naast de vier garanties die TUI heeft voor de branche, gaan we ook de vier garanties voor de MRA’s toezeggen: het beste verdienmodel, een eigen kanaal, partnership en TUI neemt aansprakelijkheid over. Dat zijn de vier statements die we bij TUI at Home gaan neerzetten. Daarnaast gaan we de fee halveren. Je betaalt als MRA op de TUI-producten nu 1 procent over de bruto reissom, daar gaan we een halve procent van maken. De 3 procent die je betaalde bij derden touroperators gaan we halveren naar anderhalf procent.’
De aangesloten MRA’s hebben het beste commissiemodel als TUI-agent, zegt Van der Veer. ‘De vaste fee gaat weliswaar van 75 naar 100 euro per maand, maar daar krijgen ze de laptop voor en alle denkbare ondersteuning als ICT-ondersteuning en marketing. Voor de nieuwkomers rekenen we een eenmalige instapfee van 450 euro, ook die is laag. Daarmee denken we dat we het beste verdienmodel hebben voor de MRA’s. Met een afdracht van een halve procent betaal je bij een gemiddelde reissom van 2.500 euro dus 12,50 euro. Bij een niet-TUI product is dat 37,50 voor een dossier met een gemiddelde reissom van 2.500 euro. Bij groepsreizen hebben we een limiet gesteld van 25.000 euro waarover de fee wordt berekend. Dit is dus maximaal 125 euro op TUI-producten en 375 euro voor product van derden touroperators. Het zou onzin zijn als je een halve procent over een ton omzet zou moeten betalen. Overigens geldt de lagere fee ook voor onze producten TUI België villa’s, Duitsland en Kras.’
Wat is de reden van het nieuwe tariefbeleid?
‘We vinden dat onze MRA’s een eerlijk verdienmodel moeten hebben en een goede boterham moeten kunnen verdienen. Daarnaast willen we de goede gekwalificeerde MRA’s bij ons houden en aan ons binden. Met de lage fee willen we ook de verkoop van het TUI-product stimuleren. Het is een mooi product met veel mogelijkheden dat goed verkoopt.’
Geldt het overnemen van de aansprakelijkheid ook bij dynamic packaging?
‘Ja, mits een TUI-product is geboekt of geboekt is bij partners waarmee we afspraken hebben gemaakt. Dus als je een hotelletje in Timboektoe boekt zonder dat wij dat weten of akkoord op hebben gegeven, dan heb je wel een probleem. Maar wij hebben een uitgebreid assortiment, ook beddenbanken. Maar haal Florida maar eens leeg als er een orkaan dreigt. Wij als TUI zetten dan een eigen vliegtuig in als het nodig is. Daar kan de MRA van meeprofiteren. Als er iets gebeurt, dan staat er een grote organisatie achter je. We hebben eigen mensen op de bestemmingen zitten. We ontzorgen, dat is de kracht van onze organisatie.’
Wanneer gaan de nieuwe tarieven in?
‘Bij de start van het zomerseizoen, voor boekingen met vertrek per 1 april. Ook voor reizen na 1 april die nu al zijn geboekt, geldt het nieuwe verdienmodel met terugwerkende kracht.’
Foto: Nico van der Veer (directeur Retail TUI Nederland) en Arjan Kers (General Manager TUI Nederland).