‘Je moet de dalen kennen, om de toppen te herkennen’. De MRA’s zullen deze uitspraak van Jeroen Otto, Manager Franchise van TUI at Home, inmiddels wel kennen. En dat is precies de bedoeling. ‘Want die top gaat zeker komen. Straks zijn mensen toe aan vakantie.’
Hoe probeer jij de mobiele reisadviseurs (MRA’s) een hart onder de riem te steken in deze tijden?
‘Deze situatie, voor TUI breed, voor organisaties groot of klein, is voor iedereen pijnlijk. Wij houden de moed erin, het glas is halfvol.
Via verschillende kanalen communiceren wij met elkaar. Vooral in onze besloten Facebook-groep, waar 98 procent van de MRA’s actief is, wordt nu veel expertise, advies en ervaring gedeeld. In deze tijd gaat het echt om inspireren en motiveren. Ze leren hier van elkaar, en ‘lenen’ elkaars uitingen op de diverse sociale media kanalen. Mijn boodschap hierin is ‘denk out of the box, wees creatief in je oplossingen’. Juist in deze periode is de service van de reisagent belangrijk. En dat blijkt, nog nooit eerder hebben de MRA’s zoveel bloemen, chocola en cadeautjes van hun klanten gekregen.’
Creatieve oplossingen. Wat zijn dat?
‘Nu de eerste coronadrukte achter de rug is, geef ik de tip om je website aan te pakken. Vul deze nu met goede content. Ga vloggen; het beste middel om je klant het meeste vertrouwen mee te geven. Je bent persoonlijk, en dat komt binnen. En niet alleen de zzp’ers en de reisbranche worden nu hard geraakt. Alle bedrijven hebben het moeilijk. Ga daarom nu op zoek naar andere ondernemers in je stad. Wat kun je doen om elkaar te helpen? Maak bijvoorbeeld een afspraak met een brasserie of een café en werk samen. ‘Bij een boeking krijg je een driegangenmenu’ bijvoorbeeld.’
Welke vragen zijn er nog meer?
‘Veel over de corona-voucher en de uitvoerbaarheid daarvan. De meeste MRA’s staan voor de volle honderd procent achter de voucher en dat dragen zij ook uit naar de klanten. Uiteindelijk zijn zij degene die met hun klanten contact onderhouden en daarin uitdragen dat die voucher een belangrijk middel is voor de reisbranche om de continuïteit te waarborgen.’
Wat doet TUI om de MRA’s ondersteunen?
‘Onze taak is sowieso om zoveel mogelijk informatie te vergaren over de tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo, red.), en dat te delen met de MRA’s. Het is lastig, want het wordt per gemeente uitgevoerd. Daar zijn nu wel wat vragen over.
Daarnaast betalen de MRA’s bij TUI at Home een maandelijkse fee van 100 euro. Dit wordt nu tijdelijk opgeschort. Als we ervoor kunnen zorgen dat de impact die ze gaan voelen, door ons geminimaliseerd kan worden, dan doen we dat.
Ook hebben we vorige week een webinar gehouden met de directie van TUI. Dat was een ongelooflijk groot succes. Van de 131 MRA’s waren er 122 die deelnamen. Dat werd enorm gewaardeerd.’
Wordt er al wel geboekt voor later later dit jaar?
‘Absoluut. We merken goed dat er voor het najaar en voor de winter geboekt wordt. Ja, er wordt geannuleerd, maar aan de andere kant wordt er ook al weer geboekt. Dat is de positieve noot die we kunnen meegegeven.
Want de top gaat zeker komen. Als deze tijdelijke dip voorbij is, dan zijn mensen weer toe aan vakantie.’