Maar liefst 120 van de in totaal 160 Nederlandse en Belgische Travel Counsellors kwamen donderdag naar de leveranciersdag. Met resultaat. Zo wist nieuwkomer Qatar Airways zich in de kijker te spelen van de ZRA’s, ontdekten ze dat LMX ook reizen vanaf Schiphol aanbiedt en dat de Rijnreisjes van Feenstra niet alleen leuk zijn voor ouderen, maar ook voor groepen. Operations manager Milka van Dam en sales & marketing manager Lieke Luxembourg (foto) zijn tevreden over het halfjaarlijkse evenement.
Er zijn vooral niche-spelers en verkeersbureaus vertegenwoordigd op deze dag. Betekent dit dat de bulktouroperators niet meer meedoen bij Travel Counsellors?
Milka: ‘Nee, de bulktouroperators doen zeker nog mee, maar het aandeel dynamic packaging wordt steeds groter. Er worden bijvoorbeeld veel losse accommodaties bij touroperators geboekt die vervolgens worden gebruikt voor zelf samengestelde reizen. Of het omslagpunt al is bereikt waarbij we meer pakketten zelf samenstellen dan bij touroperators boeken? Nee, maar de voorkeur van de Travel Counsellors gaat wel steeds meer uit naar specialisten en lokale agenten, partners waarmee ze kunnen sparren over de beste mogelijkheden voor hun klant. Ook op ‘mainstream’ bestemmingen zien we dat er steeds meer maatwerk wordt toegepast.’
Hoeveel franchisenemers hebben jullie inmiddels?
Milka: ‘We verwachten eind oktober 165 Travel Counsellors te hebben. In België groeien we eind dit jaar van vijf naar tien. Maar we staren ons niet blind op getallen. Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit als het gaat om het aantal franchisenemers. We hebben gezamenlijk niets aan franchisenemers die niets verkopen. Daarom hebben we een ondergrens van 180.000 euro omzet per jaar. De bijbehorende inkomsten zou je kunnen vergelijken met de verdiensten van een parttime reisbureaumedewerker. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat wij op parttimers mikken. We verwachten fulltime toewijding als het gaat om inspanningen, enthousiasme en energie. Je moet echt ondernemersgeest hebben om dit vak te kunnen uitoefenen.’
Jullie nemen alleen Travel Counsellors aan met ervaring in de reisbranche. Hoe houdbaar is deze voorwaarde?
Milka: ‘Wij denken dat er voorlopig nog genoeg ervaren reisprofessionals te vinden zijn. Maar, we zijn ook aan het kijken of we een soort professioneel trainingsprogramma voor de reisbranche kunnen opzetten voor mensen met een ondernemersachtergrond en een passie voor reizen. Zij krijgen dan een intensiever begeleidingsprogramma dan degenen die al ervaring hebben in de reisbranche. Wij denken dat een goede opleiding of training en ervaring in de reisbranche of in ieder geval ervaring met ondernemen nog steeds belangrijke voorwaarden zijn om een succesvolle reisondernemer te worden. En we vinden dat onze klanten het verdienen om geholpen te worden door iemand die verstand heeft van zaken en een passie voor het bieden van persoonlijke service.’