The Travel Club gaat samenwerken met TravelMoodz.com, het online reisplatform met lokale gidsen en DMC’s dat Ellis Assink en Quirine ter Haar vorig jaar hebben opgericht.
De ZRA’s van The Travel Club kunnen via Travelmoodz in contact komen met een lokale gids en een stadswandeling in Parijs voor hun klant regelen, maar ook via DMC’s een arrangement in Afrika boeken. Op die manier is Travelmoodz.com ook een platform voor dynamic packaging.
Verdienmodel
Bij Travelmoodz.com zijn inmiddels 330 lokale gidsen, reisleiders en DMC’s wereldwijd aangesloten. Deze kunnen op Travelmoodz hun eigen webpagina aanmaken en hun diensten aanbieden. De verhouding gidsen/reisleiders en DMC’s is momenteel 50-50.
Deelname aan het platform is in eerste instantie gratis, maar zodra een deelnemer veel aanvragen krijgt, treedt een betaalmodel in werking. Voor de exposure op Travelmoodz betalen zowel gidsen als DMC’s op dit moment maximaal 150 euro per jaar.
Samenwerking
‘We hebben geen commissiemodel, ook niet met The Travel Club. We zijn een puur technologisch platform dat vraag en aanbod met elkaar in contact brengt. Reisadviseurs kunnen zelf de prijs afspreken met onze aangesloten gidsen en DMC’s en bepalen daarmee hun eigen marge. Zo boeken veel klanten hun excursie ter plaatse, maar via onze website kunnen reisadviseurs deze al vooraf bij een gids boeken en er zelf aan verdienen’, zegt Ter Haar, die met meerdere retailpartijen in gesprek is over samenwerking.
Locals
Nadat ze acht jaar bij Oad hadden samengewerkt, besloten Ellis Assink en Quirine ter Haar in de zomer van 2014 Travelmoodz.com op te richten. Uitgangspunt van Travelmoodz is dat reizigers in contact komen met locals. ‘Klanten hebben steeds meer behoefte aan een authentieke reisbeleving. Daar spelen wij op in’, zegt Ter Haar. Naast gidsen en reisleiders werkt Travelmoodz met kleinere, gespecialiseerde DMC’s. ‘Dat zijn niet de grote reuzen, want ook hierbij geldt dat we reizigers in contact willen brengen met locals.’
Amerikanen
Travelmoodz werkt aan een gedifferentieerd verdienmodel, waarbij aangesloten DMC’s uiteindelijk een hogere vergoeding betalen dan gidsen en reisleiders. ‘Er is nogal een verschil of je een stadswandeling Parijs aanbiedt of een compleet hotelarrangement en transfer in Afrika. Naarmate ons platform intensiever wordt gebruikt, zullen we meer aanbieders krijgen en kunnen we ons verdienmodel aanscherpen.’
Travelmoodz.com is tweetalig en wordt inmiddels ook door Amerikaanse toeristen gevonden. ‘Er zijn Amerikanen die zelf een cruise boeken in het Caribisch gebied en voor een lokale excursie via ons een gids zoeken.’
Naast bemiddelen voor gidsen/reisleiders en DMC’s bestaat het verdienmodel van Travelmoodz uit consultancy en het aanbieden van de technologie van de website, die onder licentie wordt aangeboden.