
Transavia heeft donderdagavond zijn commercieel directeur Roy Scheerder uitgezwaaid. De drukbezochte receptie vond plaats in de tuin van TransPort, het hoofdkantoor van Transavia op Schiphol-Oost.
Scheerder kondigde in januari dit jaar al aan dat hij Transavia per 1 augustus zou gaan verlaten. Wat hij precies gaat doen, is nog niet bekend, wel dat het buiten de reisbranche zal zijn. ‘Bij voorkeur bij een kleinschalige organisatie, in ieder geval geen corporate meer’, liet Scheerder desgevraagd weten.
Topman Mattijs ten Brink was vol lof over Scheerder, die sinds 1 augustus 2012 meebouwde aan een nieuw Transavia. ‘Scherp inhoudelijk, een aanjager, een teamspeler met een helikopterview’, waren enkele kwalificaties die hij gebruikte om Scheerder te omschrijven.
Volgens Ten Brink pakten zich in juni 2013 donkere wolken samen boven Transavia. Tot en met februari 2014 gingen de resultaten fors omlaag. Er werd een strategisch plan opgesteld, dat volgens Ten Brink ‘uit het hoofd van Roy kwam’. Het uitgangspunt was simpel: meer verdienen en de kosten omlaag brengen.
Op 26 januari 2015 werd het nieuwe Transavia gepresenteerd. De ambitie die Scheerder had geformuleerd, lag hoog: naar 10 miljoen passagiers en 40 vliegtuigen. ‘Terugkijkend is dat ons beste besluit ooit geweest’, stelde Ten Brink. ‘We hebben inmiddels op 42 vliegtuigen, en als de boekingen een beetje doorlopen, komen die 10 miljoen passagiers er ook wel.’
Scheerder zelf liet weten dat Transavia ‘behoorlijk goed in vorm is’. ‘Er is een goede basis om de samenwerking met de touroperators te versterken.’
Als afscheidscadeau had Scheerder gevraagd om een bijdrage voor de Peter Pan vakantieclub, de eigen stichting van Transavia die zieke en gehandicapte kinderen een leuke vakantie bezorgt. Dat leverde 1.000 euro op.
Scheerder wordt opgevolgd door een duo, aangezien zijn functie wordt opgesplitst. Namen zijn nog niet bekend. Naar kandidaten wordt momenteel gezocht.
Foto: Topman Mattijs ten Brink met de vertrekkende Roy Scheerder.