
Ondanks de sterke toename van de boekingen sinds juni maakt Transavia het boekjaar 2021 niet meer goed. Topman Marcel de Nooijer rekent dit jaar op een verlies van enkele tientallen miljoenen, zegt hij tegen TravMagazine.
´We hebben nog steeds last van tegenwind, maar we gaan de goede kant op’, zegt De Nooijer, die in januari 2020 aantrad als CEO bij de KLM-dochter en een passende metafoor voor de huidige situatie gebruikt: ‘Zonder tegenwind kun je niet goed opstijgen.’
Het is onnodig te zeggen dat boekjaar 2020 ook voor Transavia een slecht jaar was. De eerste twee maanden waren juist erg goed. Het pakte anders uit. Ook 2021 is een uitdagend jaar, al worden de reisrestricties gaandeweg versoepeld.
‘We zullen dit jaar ook met verlies afsluiten. Het eerste half jaar is daar gewoon te slecht voor geweest’, zegt De Nooijer onomwonden.
‘Ik ben blij met de kentering en dat we aan het opkrabbelen zijn, dat geeft veel vertrouwen, maar daarmee wordt het resultaat van 2021 natuurlijk niet opeens met zwarte cijfers geschreven.’
Wordt het resultaat diep rood?
De Nooijer: ‘Ik verwacht wel een verlies van tientallen miljoenen. Het zal zeker niet zo erg zijn als in 2020, toen was het verlies circa 120 miljoen. Maar dit jaar wordt nog steeds geen goed businessjaar. De laatste drie, vier maanden gaan dat niet meer goedmaken.’
De Nooijer wijst erop dat Transavia in februari en maart slechts 5 tot 10 procent van de normale capaciteit kon vliegen. ‘Pas in juni zijn we weer meer gaan vliegen. De verlengde zomer maakt dat niet goed, maar het is wel de juiste opgaande beweging.´
Ondertussen kijkt Transavia opnieuw naar Brussel. In maart 2020 werd het plan een basis te openen op Brussels Airport vanwege corona ingetrokken en voor onbepaalde tijd uitgesteld.
De Nooijer: ‘Ik hoop dat we daar in 2022 onze eerste voetstappen kunnen zetten. We zijn nu bezig met de business case, maar hebben nog niet definitief de knoop doorgehakt. We bekijken of we volgend jaar zomer kunnen starten, en dat bekijken we wel met veel enthousiasme, laat dat duidelijk zijn.’ (Foto Transavia).
Lees het complete interview met Marcel de Nooijer in TravMagazine #41 van deze week.
‘In 2024 op oude niveau’