
Welke uitdagingen en kansen staan de reiswereld de komende vijf jaar te wachten? Dat is de rode draad in het traditionele Top 50-interview met opinion leaders uit de branche, dat is gepubliceerd in de zojuist verschenen jubileumeditie van de Top 50.
De Top 50 in print nabestellen? Klik hier!
Vanwege het 25-jarig jubileum van de Top 50 wordt vooral vooruit gekeken. ‘Mensen zullen blijven reizen.’
De gespreksdeelnemers, onder leiding van uitgever Tom van Apeldoorn, van dit jaar zijn: Joyce Fonteijn (Kupers Reizen), Hilda van der Wel-Gonzalez (Avila Reizen), Helen van Berkel (ATPI), Maaike van der Windt (ten tijde van dit interview drie weken directeur bij de Jong Intra Vakanties), Nico Bleichrodt (Holland America Line), Hans Knottnerus (Sunny Cars), Frank Oostdam (ANVR), Don Kaspers (The Travel Club), Charles Verstegen (Transavia) en Arjan Kastelein (Personal Touch Travel).
Het interview vond plaats tijdens een diner in Restaurant Bloei/Hotel Flora Batava in Nieuwersluis.
Van Apeldoorn: ‘Wat zou het betekenen als er 30 procent minder capaciteit bij KLM zou zijn? Minder vluchten, dat probleem komt er wel aan.’
Van der Wel-Gonzalez: ‘Beperkingen op deze reizen zouden een grote economische impact hebben op heel veel landen met groeiende armoede en meer migratie als gevolg. Toerisme heeft veel positieve aspecten die we moeten benadrukken en consumenten bewust moeten maken van de redenen om verre reizen te blijven ondersteunen.’
Van Apeldoorn: ‘In de media is het bijna kansloos om te vertellen dat het toch wel een goed idee is om op vakantie te gaan.’
Oostdam: ‘De bevreemding is enorm. Ik maak mij wel zorgen als het gaat om het imago van reizen en toerisme in het algemeen. We zitten al in de hoek van de tabaksindustrie. Kijk naar de politiek en ngo’s. Het is alleen maar bashing op toerisme.’
Van der Windt: ‘Het begint ook wel bij onszelf. We moeten erkennen dat het anders moet en onze verantwoordelijkheid pakken om reizen duurzamer te maken.’
Van Apeldoorn: ‘Maar hoe dan?’
Van der Windt: ‘Er is niet één silver bullet. We weten allemaal dat de trein nog niet goed genoeg is en dat elektrisch vliegen nog ver weg is, maar we moeten langzaam maar zeker met elkaar iets aanslingeren.’
Knottnerus: ‘Slechts één procent van de mensen die bij ons een auto boekt, wil een elektrische auto…’
Bleichrodt: ‘Onze maatschappij streeft naar klimaatdoelen tussen 2030-2050, maar het is net alsof de reissector morgen klaar moet zijn. Het gaat in de media steeds meer over vliegschaamte. Een journalist vroeg mij onlangs of de consument ook al last heeft van cruiseschaamte. Allemaal lelijke woorden en stemmingmakerij. En elke dag sta ik in de file. Kijk eerst naar jezelf. Heb je wel twee auto’s nodig bijvoorbeeld? De reissector is blijkbaar een quick win voor media en politiek.’
Van Apeldoorn: ‘Vraagt de consument naar duurzamere opties?’
Fonteijn: ‘Er zijn geen klanten die er bij ons actief naar vragen nee. Maar dat wil niet zeggen dat we er niks aan moeten doen.’
Oostdam: ‘We hebben de verplichting om zelf in actie te komen. De ANVR is bezig met een nieuwe duurzaamheidsambitie. Dat gaat af en toe best schuren. Ik heb in de sales gezeten en als er dan werd gezegd dat er geen vraag naar een product was, dan was mijn reactie: als je het niet neerlegt, dan is er ook geen vraag naar. Leg meer duurzamere producten in de ‘etalage’.’
Van der Windt: ‘We moeten het als reisbranche collectief oppakken.’
Kaspers: ‘Op de zakelijke markt zie je wel enorme verschuivingen, vooral vanuit de bedrijven die eisen van medewerkers om voor de duurzame reisoptie(s) te kiezen.’
Van Berkel: ‘Jazeker. Met name bij beursgenoteerde organisaties, waar compliance, governance heel essentieel is. Je hebt het dan al snel over 40 procent van de corporate organisaties.’
Kastelein: ‘Maar die moéten. Individuele consumenten hebben die ‘noodzaak’ veel minder.’
Knottnerus: ‘Het is ook een mindset. Ik ging voor corona twee keer per maand naar München, maar daar ben ik al drie jaar niet geweest. Die gesprekken voeren we online. Dat is ook een principebeslissing vanuit mezelf.’
Op de vraag waar zijn bedrijf over vijf jaar staat, antwoordde Charles Verstegen (Transavia):
‘We willen vliegen met een goed gevoel op de markt houden. De toegankelijkheid staat momenteel best wel onder druk. Houd je hart vast komend jaar wat de tarieven gaan doen. Daarna wat Schiphol gaat doen, wat die gaat krimpen in capaciteit, maar ook wat andere luchthavens als Rotterdam en Eindhoven gaan doen. Het wordt er echt niet goedkoper op in Nederland. De toegankelijkheid staat echt onder druk, daar strijd ik voor. Maar we willen het goede gevoel behouden, voor onze medewerkers dat ze goed en veilig kunnen vliegen, maar ook voor onze klanten en partners.’
Kastelein (Personal Touch Travel): ‘Sowieso zitten wij met onze zelfstandige reisadviseurs aan de goede kant van de branche. Wij zijn natuurlijk lean & mean en zullen dat altijd blijven. We hebben in onze missie heel duidelijk staan dat wij het leukste reisbedrijf van Nederland willen zijn.’
Digitaal
Lees het volledige interview in de digitale uitgave van de Top 50: Back to the Future. En lees meteen de nieuwe lijst met de 50 grootste reisbedrijven. Deze heeft na jaren een nieuwe top drie. Daarnaast veel nieuwkomers, niet alleen in de Top 50, maar ook in de sublijsten met grootste touroperators en retailers.
Bestel hier de nieuwe editie van de speciale Top 50-uitgave van TravMagazine.
Foto (vlnr): T.J. van Apeldoorn (TRAVel Media), Arjen Lufgendorff (TRAVel Media), Joyce Fonteijn (Kupers Reizen), Frank Oostdam (ANVR), Theo de Reus (TRAVel Media), Don Kaspers (The Travel Club), Nico Bleichrodt (Holland America Line), Hilda van der Wel-Gonzalez (Avila Reizen), Hans Knottnerus (Sunny Cars), Helen van Berkel (ATPI), Arjan Kastelein (Personal Touch Travel), Tom van Apeldoorn (TRAVel Media), Maaike van der Windt (ten tijde van dit interview drie weken directeur bij de Jong Intra Vakanties) en Charles Verstegen van Transavia. (Foto Bastiaan Musscher).