
‘We moeten grenzen stellen en quota vaststellen, want we zijn de kip met de gouden eieren aan het slachten’, Dat verklaarde Kike Sarasola, oprichter en president van Room Mate Hotels, tijdens een debatpanel over toerisme op Gran Canaria, dat werd gemodereerd door Arjan Kers, General Manager van TUI Nederland en België.
Het thema van het Tourinews Awards Forum 2024 was: ‘De glazen bol: Hoe ziet toerisme eruit in 2035?’
Een van de rondetafelgesprekken tijdens het event stond in het teken van de vraag hoe de toerismesector zich de komende tien jaar zal ontwikkelen. Diverse panelleden deden voorspellingen over de toekomst van de sector.
De panelleden waren Ingo Burmester (CEO van Dertour voor Centraal-Europa), Marcel de Nooijer (CEO van Transavia), Kike Sarasola (oprichter en president van Room Mate Hotels) en Fernando Ramiro (directeur van Expedia voor Spanje en Portugal).
Ingo Burmester gaf aan bereid te zijn ‘de strijd aan te gaan met de Europese Commissie’, indien nodig, vanwege de belastingen die Brussel wil opleggen aan vluchten vanuit het Europese luchtruim. Hoewel hij benadrukte ‘gefocust te zijn op duurzaamheid’, waarschuwde hij dat het streven naar nul uitstoot forse investeringen vereist en dat de kosten onevenredig hoog kunnen worden, ‘vooral voor jongeren’.
Hij onderstreepte dat de nieuwe generatie op zoek is naar authentieke ervaringen en dat het aan de sector is om acties te ontwikkelen die hen aanspreken.
Kike Sarasola (Room Mate Hotels) verwees naar het voorbeeld van een Taylor Swift-concert als een type ervaring waarvoor jongeren bereid zijn tot duizend euro te betalen. Hij pleitte voor een toeristische ontwikkeling die ook rekening houdt met de lokale bewoners. ‘We moeten grenzen stellen en quota vaststellen, want we zijn de kip met de gouden eieren aan het slachten.’
Daarnaast riep hij op tot samenwerking met beleidsmakers. ‘We moeten samen met politici nadenken over toerisme. Tot nu toe hebben ze niets anders gedaan dan verbieden en verbieden.’
Fernando Ramiro (Expedia) benadrukte het belang van technologische innovatie om een nieuwe generatie toeristen aan te trekken die de nadruk legt op beleving. ‘We moeten onze technologie aanpassen aan de behoeften van de nieuwe generatie, zodat we dichter bij de ervaring komen die wordt gevraagd.’
De Expedia-directeur introduceerde het concept van “democratisering van bestemmingen’, waarmee hij doelde op het promoten van minder bekende en niet-overvolle plekken. ‘Iedereen die naar Barcelona gaat, bezoekt Las Ramblas, maar er zijn zoveel andere plekken in die stad.’
Marcel de Nooijer (Transavia) waarschuwde voor de risico’s van een beperking van het toeristisch aanbod. “Als je het aanbod beperkt, stijgen de prijzen, maar reizen moet betaalbaar blijven.’
Daarnaast benadrukte hij de noodzaak om de uitstoot van luchtvaart te verminderen en minder fossiele brandstoffen te gebruiken. ‘Vliegen heeft tegenwoordig een slechte reputatie, maar het moet mogelijk zijn om het verbruik van kerosine te verminderen.’
Hij gaf aan dat als er steeds meer belastingen worden opgelegd, reizen zo duur kan worden dat mensen ermee ophouden. ‘Die belastinginkomsten moeten geïnvesteerd worden in onderzoek om minder vervuilende vliegtuigen te bouwen’, concludeerde hij.
Met uiteenlopende visies schetsten de panelleden een toekomst waarin innovatie, duurzaamheid, betaalbaarheid en verantwoordelijkheid de kern vormen van een nieuwe toeristische balans.
Foto: Marcel de Nooijer en Arjan Kers (Foto Tourinews).