Egypte heeft besloten om de visumprocedure toch niet te veranderen. Dit betekent dat het visum gewoon verkrijgbaar blijft bij aankomst op de luchthaven. Dit meldt het Egyptisch Verkeersbureau.
De bedoeling was dat per 15 mei a.s. visa online zouden worden aangevraagd en betaald. De Egyptische overheid heeft echter langer de tijd nodig om te bepalen hoe dat systeem eruit moet komen te zien en om praktische problemen op te lossen. Het is niet bekend wanneer het digitale visum alsnog wordt ingevoerd.
Wat Hanita van der Meer van Thomas Cook betreft, is er geen haast bij de invoering van het online visum. Liever afstel dan uitstel. ‘Wij hopen dat het visumsysteem in Egypte blijft zoals het was, dus dat de reiziger het gewoon aan de grens kan kopen. Dat is de makkelijkste manier. Vorig jaar heeft Turkije het online visum ingevoerd, wat problemen opleverde. Het moest namelijk per creditcard worden betaald en veel mensen hebben die niet. Daar moest dan ook een aanpassing voor komen.’
Corendon-oprichter Atilay Uslu kan het Egyptische visumbeleid naar eigen zeggen niet meer volgen. ‘Dan is het online, dan weer niet. We volgen het van dag tot dag, want we moeten onze klanten natuurlijk op de hoogte houden. Ik zou het liefst zien, dat klanten kunnen kiezen of zij online hun visum aanvragen of dat aan de grens doen, zoals nu ook het geval is in Turkije. Daar kost een internetvisum 18 euro, 7 euro minder dan wanneer je het bij aankomst regelt. Onze klanten gaan op vakantie, die moet je gewoon dat keuzegemak bieden. Bijkomend voordeel is dat wij als airline niet hoeven te controleren of passagiers een visum hebben geregeld.’