
De wenskamers die Thomas Cook in augustus 2017 lanceerde, zijn een schot in de roos. Inmiddels maakt circa elke zesde klant in Duitsland en Nederland gebruik van de mogelijkheid om vooraf zijn gewenste kamer in het hotel te boeken.
‘Dit blijkt dus voor veel mensen echt van toegevoegde waarde’, zegt woordvoerder Hanita van der Meer desgevraagd.
Sinds augustus 2017 biedt Thomas Cook onder de slogan ‘kies jouw kamer’ reizigers de mogelijkheid om bij veel hotels hun droomkamer te boeken. Gasten maken vooral tijdens de vakantieperiode gebruik van de service.
Klanten krijgen zes dagen voor aanvang van hun reis een e-mail dat zij binnen de geboekte kamercategorie het gewenste kamernummer kunnen kiezen en een bindende reservering kunnen maken. In de e-mail ontvangen reizigers een link naar de Thomas Cook’s hotel shopping website, die de plattegrond met kamers van het geboekte hotel weergeeft. Daar kan de klant kiezen tussen verschillende kamers binnen de geboekte categorie.
Voor de service betaalt de gast 30 euro per kamer en verblijf. Reizigers betalen rechtstreeks op de website en ontvangen een bevestiging per e-mail.
De conversie op deze service is volgens Van der Meer erg positief, met een percentage tussen 13 en 16 procent, in het hoogseizoen oplopend tot 23 procent.
Het enige verschil met Duitsland is dat er in Nederland geen commissie over wordt betaald. Het is in Nederland puur een extra service/contactmoment voor de klant, zegt Van der Meer. ‘De retailer ontvangt de e-mail met de uitnodiging om de kamer te kunnen kiezen, en stuurt deze door naar de klant. Dat contactmoment stelt hem in staat om tegelijk andere extra services te kunnen aanbieden.’
Volgens Thomas Cook is het boeken van een droomkamer een antwoord op de groeiende wens van klanten om hun reis zo individueel mogelijk te maken.