
Thailand is al jaren een favoriet onder Nederlandse reizigers, van jonge avonturiers tot gezinnen en ouderen. Maar het aanbod blijft zich ontwikkelen, met opkomende regio’s, duurzame initiatieven en verrassende routes buiten de gebaande paden. In gesprek met Suladda Sarutilavan, Executive Director Europa van de Tourism Authority of Thailand (TAT), blikken we vooruit op de trends voor 2025, geven we tips voor reisagenten en ontdekken we hoe het land inspeelt op de veranderende wensen van Nederlandse bezoekers.
Ziet u een verschuiving in het type Nederlandse reiziger dat Thailand bezoekt, zoals jongere generaties of meer gezinnen?
‘Al jarenlang bestaat het Nederlandse reisgezelschap naar Thailand uit drie even grote groepen: jonge avonturiers, gezinnen met kinderen en seniorenkoppels. Dat bewijst dat Thailand een veelzijdige bestemming is die reizigers van alle leeftijden iets te bieden heeft, ondanks hun verschillende verwachtingen en reisstijlen. Onlangs was seizoen drie van The White Lotus (opgenomen in Thailand) een groot succes in Nederland. We verwachten dit jaar dan ook meer Millennials in ons land. Een andere positieve trend die we zien, is de toename van Nederlandse reizigers in het hogere segment. Ze behoren inmiddels tot de best bestedende toeristen uit Europa in Thailand.’
Wat zijn volgens u de grootste misvattingen of clichés over Thailand die Nederlandse reisprofessionals kunnen helpen ontkrachten?
‘Tot onze vreugde merken we dat Nederlandse reizigers goed geïnformeerd en open-minded zijn en geen vooroordelen hebben over Thailand. Toch zijn er sommigen die denken dat ze ‘Thailand kennen’ na alleen een bezoek aan Bangkok, Chiang Mai of Phuket. Terwijl Thailand qua oppervlakte net zo groot is als Frankrijk en veel meer te bieden heeft buiten de klassieke routes. Thailand is een land waar je keer op keer terug kunt komen en steeds weer iets nieuws ontdekt. Reisbureaus kunnen hun klanten helpen om minder bekende pareltjes te ontdekken, zoals Lampang (noorden) met zijn prachtige tempels; Tak (westen) met dichte jungles en watervallen; Lopburi (centraal) met zijn indrukwekkende oude stad; en Trang (zuiden) met idyllische eilanden. Deze provincies zijn echte verborgen juweeltjes.’
Zijn er nieuwe vluchten of verbeterde verbindingen tussen Nederland en Thailand waar reisagenten hun voordeel mee kunnen doen?
‘De verbinding tussen Amsterdam en Bangkok is al uitstekend. Er zijn rechtstreekse vluchten van KLM (dagelijks) en EVA Air (drie keer per week). Daarnaast bieden luchtvaartmaatschappijen zoals Lufthansa, Emirates, Qatar Airways en Singapore Airlines aansluitende vluchten aan. Ook kunnen Nederlanders gemakkelijk vanuit de buurlanden naar Thailand reizen. Vanuit Brussel vliegt Thai Airways dagelijks non-stop naar Bangkok. Vanuit Parijs vliegt Air France dagelijks rechtstreeks naar Bangkok en komende winter ook naar Phuket. Thailand is daarmee toegankelijker dan ooit.’
Welke bestemmingen in Thailand zijn momenteel in opkomst en hoe kunnen Nederlandse reisagenten deze succesvol promoten?
‘Er zijn (minstens) twee opkomende routes. De eerste loopt door het noordoosten, van Nakhon Ratchasima naar Ubon Ratchathani. Deze route biedt prachtige nationale parken, eeuwenoude tempels, historische locaties met een ziel en lokale gemeenschappen met ambachtelijke producten en traditionele levenswijzen aan de Mekong-rivier. De tweede route ligt in het zuidoosten, van Phatthalung naar Nakhon Si Thammarat. Hier vind je natuurreservaten, vissersdorpen op een meer, tropische fruitplantages, indrukwekkende boeddhistische tempels en een idyllische baai waar roze dolfijnen zwemmen. Voor het aanbieden van deze bijzondere reizen aan klanten raden we Nederlandse reisagenten aan samen te werken met een lokale DMC (Destination Management Company) in Thailand.’
‘Goed om te weten: de Tourism Authority of Thailand (TAT) heeft een mediabibliotheek (www.tatmediaassets.com) met gratis te gebruiken foto’s en video’s van deze opkomende bestemmingen. TO’s en TA’s kunnen dit beeldmateriaal inzetten voor hun websites en social media. Door nieuwe kanten van Thailand te laten zien, stimuleren ze gegarandeerd de boekingen.’
Welke boodschap wilt u meegeven aan Nederlandse reisagenten over de toekomst van Thailand als vakantiebestemming?
‘Namens de TAT wil ik de Nederlandse touroperators en reisagenten hartelijk danken voor hun blijvende steun door de jaren heen. Dankzij hen is Thailand nog altijd een van de populairste en meest geliefde bestemmingen in Azië voor de Nederlandse markt. We garanderen dat TAT haar best zal doen om de authenticiteit van Thailand en de kwaliteit van de dienstverlening te behouden. Onze partners ter plaatse zorgen goed voor hun gasten en zetten zich steeds meer in voor natuurbescherming. Zo blijft Thailand een mooie en betekenisvolle bestemming voor iedereen.’
Vijf Must-Do Experiences in Thailand
Suladda Sarutilavan: ‘In 2025 vieren we het Amazing Thailand Grand Tourism & Sports Year. Dit jaar zetten we toeristische producten en diensten in de schijnwerpers onder het thema ‘5 Must-Do Experiences in Thailand’, waarmee bezoekers een rijke diversiteit aan bezienswaardigheden en activiteiten kunnen ontdekken:
1. Must Taste (Tom Yum Kung, Massaman-curry, Thaise fine dining et cetera)
2. Must Try (Muay Thai, Nuad Thai et cetera)
3. Must Buy (Zijde en katoen, gelakte gebruiksvoorwerpen, geweven producten van bamboe of krajood et cetera)
4. Must See (Songkran-festival, Loy Krathong-festival, Kaarsenfestival et cetera)
5. Must Seek (Sukhothai, Ayutthaya, Si Thep en andere werelderfgoedsites van UNESCO)
Klik hier voor de factsheet over Thailand Travel Mart Plus 2025 (TTM+ 2025)
Cijfers
– Het aantal Nederlandse bezoekers in Thailand in 2024: 261.467 personen (recordaantal!).
– Deze prestatie betekent een groei van +12,21% ten opzichte van 2023 en +7,61% ten opzichte van 2019, waarmee het niveau van vóór de coronapandemie is overtroffen.
– Het aantal Nederlandse bezoekers in Thailand in januari–april 2025: 88.113 personen, ofwel +14,09%.
Foto: Suladda Sarutilavan, Executive Director Europa van de Tourism Authority of Thailand (TAT)
Geef een reactie