
Swissport zal in België het faillissement aanvragen voor Swissport Belgium NV, dat grondafhandelingsdiensten levert op Brussels Airport, en dochteronderneming Swissport Belgium Cleaning NV.
Dat meldt het bedrijf maandag.
Swissport, dat in Zaventem de afhandeling van passagiersvluchten met Aviapartner verdeelt, had het al moeilijk voor de coronacrisis. Maar het virus heeft de Belgische tak van het bedrijf nu helemaal over de rand geduwd, schrijft De Standaard.
‘De wereldwijde instorting van de markt, als gevolg van de coronapandemie, staat de uitvoering van de nog voor de crisis uitgewerkte herstelmaatregelen in de weg’, schrijft het bedrijf in een mededeling. ‘Alle mogelijke scenario’s werden geëvalueerd’, maar dat was zonder succes. Sinds midden maart waren de grondafhandelingsvolumes bijna tot nul herleid en het bedrijf verwachtte geen herstel voor 2022. Alleen de vrachtafhandeling, Swissport Cargo Services, blijft in Zaventem en Luik actief.
Swissport is in België al jaren structureel verlieslatend. Bovendien is het bedrijf op de luchthaven van Zaventem voor meer dan de helft van zijn activiteiten afhankelijk van het noodlijdende Brussels Airlines, dat zijn vloot met 30 procent wil afbouwen. Om het hoofd boven water te houden kreeg de Belgische tak onlangs een financiële injectie van het internationaal moederbedrijf en klopte Swissport, net als Brussels Airlines, aan bij de overheid om staatssteun te krijgen. Maar in regeringskringen was weinig enthousiasme om in de bres te springen.
Swissport deed op de luchthaven van Zaventem de afhandeling van vluchten voor Brussels Airlines. De luchtvaartmaatschappij wil vanaf 15 juni opnieuw vluchten uitvoeren, maar moet nu op zoek naar een alternatief. ‘Dat zal er ook zijn’, zegt Kim Daenen, woordvoerder van Brussels Airlines, zonder in detail te willen treden. ‘Het faillissement van Swissport zal onze heropstart niet in het gedrang brengen.’ (Foto Swissport)