
Suzanne Al viert dit jaar haar 20-jarig jubileum bij Sunny Cars, waar zij is opgeklommen tot directeur marketing voor Nederland, België en Frankrijk. De hoogste tijd voor de eenmalige rubriek ’20 vragen aan Suzanne…´
1.Hoe kwam je bij Sunny Cars terecht?
‘Ik werd gebeld door een wervingsbureau dat in de reisbranche actief was, Jobs in Travel. Daar was een vacature voor Marketing & Sales-support bij Sunny Cars. En dat sprak me aan, om weer richting marketing te gaan.’
2.Wat maakt je werk leuk?
‘Ik vind vooral de focus op de klant erg leuk, dus dat we ons product steeds verder verbeteren om het voor de klant flawless te maken, zodat het proces soepel en zonder frictie verloopt. Ik vind het super leuk om de naamsbekendheid van Sunny Cars te vergroten en mensen enthousiast te maken. Mijn baan heeft veel variatie, met een stuk pr, branding, online marketing en web development. Het is een mooie combinatie van strategie en praktijk.’
3.Jullie product is al erg compleet. Valt er nog wel wat te verbeteren?
‘Ik denk dat we alles wel genoeg gecoverd hebben, al weet je nooit wat er lokaal weer wordt bedacht waardoor klanten bij aankomst toch gaan twijfelen of ze een bepaalde service of verzekering nodig hebben. Wij nemen gewoon alle twijfel weg met ons all-inclusive aanbod.
Het enige verbeterpunt is ervoor te zorgen dat het proces van boeken tot inleveren van de auto zo soepel mogelijk verloopt. Er is altijd wel iets te optimaliseren.’
4.Jullie waarschuwen klanten op de vouchers dat ze moeten bellen als de verhuurder ter plaatse hen extra verzekeringen wil aansmeren. Dat klinkt niet als een goede relatie met je leverancier.
‘We werken met wel 300 partners, waarmee we heel goede relaties hebben, maar zo’n leverancier heeft soms weer 30 of meer kantoren. Je kunt er niet van uitgaan dat iedere balie-employé op ieder kantoor precies op de hoogte is wat het product van Sunny Cars biedt ten opzichte van andere partijen. Uiteindelijk zijn het niet onze auto’s en instrueren wij die mensen niet. Het valt ook allemaal wel mee. Die waarschuwing is gewoon een back-up voor de klant, zodat die zich zeker voelt en niet gaat twijfelen. In geval van twijfel zijn wij er, want dat is waar we het verschil maken. We hebben liever dat mensen ons bellen en dat we het probleem oplossen, dan wanneer iemand zich onzeker voelt en iets tekent waarvoor hij niet had moeten tekenen.’
5.Wat kun je missen als kiespijn in je werk?
‘Dat heb ik niet echt. Wat ik wel vervelend vind, is dat er de laatste tijd veel wordt vergaderd. Door corona zijn teams hybride gaan werken en zijn er steeds meer meetings ingepland. Ik kijk soms naar mijn agenda en dan staat de hele dag volgepland met online meetings en overlegjes. Dat ´even overleggen´ was voor corona stukken minder. Ik probeer dat ook wel terug te duwen en vraag of ik er echt bij moet zijn. Zo van: this meeting could have been an email.’
6.Wat is de grootste verandering in 20 jaar Sunny Cars?
‘We zijn als merk in de hele branche bekend geworden. In het begin kenden alleen reisbureaus ons, als B2B-speler, verder waren we onbekend. Nu weet echt iedereen in de branche waar we voor staan. En dat we ook de hele reisbranche bedienen. Ons product wordt via de retail verkocht, maar is ook geïntegreerd bij touroperators. We hebben ook veel naamsbekendheid opgebouwd bij consumenten. We hebben veel fans die ons vertrouwen. Het merk is enorm gegroeid. We doen nu veel meer dan alleen maar reisbureaus. We hebben veel trouwe fans die Sunny Cars waarderen, veel blije klanten.’
Het complete interview met Suzanne Al, met alle 20 vragen en antwoorden, is te lezen in de recent verschenen TravMagazine #49.
‘Mijn guilty pleasure is muziek uit de jaren 80 en 90’
Foto: Suzanne Al tijdens de viering van haar jubileum met (vlnr) Kai Sannwald (oprichter en CEO), Thorsten Lehmann (Managing Partner) en Hans Knottnerus (Managing Director Nederland, België en Frankrijk).