
Sunweb Group breidt zijn aanbod uit met cruises en treinreizen. Cruises worden aangeboden onder de vlag van Sunweb, terwijl treinreizen worden verkocht via dochterbedrijf Eliza was here.
De uitbreiding van het aanbod is onderdeel van de groeistrategie van Sunweb Group, moederbedrijf van reisorganisaties als Sunweb, Eliza was here, GOGO en Primavera.
Onderdeel van de groeistrategie is ook investeren in duurzaamheid en internationale expansie, zegt het bedrijf dinsdag in een verklaring. Sunweb zegt hiermee in te spelen op de veranderende behoeftes en eisen van moderne vakantiegangers.
‘Doordat wij, als grote reisorganisatie, nu ook treinreizen en cruises aanbieden, maken we deze manieren van reizen toegankelijker voor veel meer mensen’, zegt Mattijs ten Brink, CEO van Sunweb Group.
‘Zo bieden we nieuwe volwaardige alternatieven voor het vieren van vakantie. We zien in deze vormen van reizen veel potentie om onze organisatie te laten groeien, maar nog belangrijker is dat we onze bestaande en nieuwe klanten nog meer kunnen aanbieden. Vakanties worden namelijk steeds méér maatwerk en we zijn er trots op onze klanten te kunnen voorzien van nieuwe en unieke vakantieherinneringen. De treinreis naar Puglia is een eerste stap, later dit jaar verwachten we ook treinreizen aan te bieden naar onze wintersportbestemmingen.’
De 12-daagse treinreis van Eliza was here brengt de klant naar Puglia, in het zuiden van Italië. Het gaat om een pilot die start in juni. Voor Sunweb Group is het een manier om reizigers te ‘verleiden’ tot andere, meer duurzame manieren van reizen.
De treinvakantie begint in Amsterdam, Utrecht of Arnhem en na een reis van twee dagen, via Milaan en Bazel, staat er in Bari een elektrische huurauto klaar om af te reizen naar twee kleinschalige accommodaties waar Eliza was here om bekend staat.
Cruises
Onder de vlag van Sunweb biedt Sunweb Group ook cruisereizen, in samenwerking met een selectief aantal rederijen met routes naar uiteenlopende bestemmingen, van het Middellandse Zeegebied tot Scandinavië en de Caribische eilanden.
De afgelopen jaren zag de Sunweb, dat zichzelf bestempelt tot ‘digitale holiday expert’, de vraag naar cruises toenemen. Volgens Sunweb vormen cruises een markt die traditioneel gezien nog veel ‘offline’ wordt aangeboden. Hierdoor is er online een heel nieuwe klantgroep bereikbaar.
Sunweb heeft de ambitie om als volledige digitale speler, met een gedegen e-commerce strategie snel een aanzienlijk marktaandeel in de cruise-industrie te realiseren.
Internationaal heeft Sunweb Group ook grote ambities. Na Sunweb skivakanties is Eliza was here per 1 juni ook actief in het Verenigd Koninkrijk met kleinschalige vakanties.
Naast het uitrollen van bestaande producten in andere markten, kijkt Sunweb Group ook naar overnames in het buitenland om zo de groei verder te kunnen versnellen.
Onderdeel van die veranderende wensen is ook duurzaamheid. Sunweb Group heeft besloten niet langer te investeren in CO2-compensatie. In plaats van de compensatie gaat Sunweb Group samen met haar internationale partners investeren in verduurzaming van het eigen aanbod, zoals onlangs met de verhoging van het aandeel duurzame vliegtuigbrandstof SAF met Transavia. SAF is het meest duurzame brandstofalternatief: het stoot ten minste 75 procent minder CO2 uit dan fossiele kerosine. Het plan is om elk jaar meer SAF te gebruiken.
Foto: Mattijs ten Brink, CEO van Sunweb Group.