
Sunny Cars is het nieuwe boekjaar begonnen met mooie cijfers: in het eerste kwartaal lieten de boekingen een stijging zien van 15 procent ten opzichte van de eerste drie maanden van het vorige boekjaar. Het zou zomaar eens een recordjaar kunnen worden, zeggen Kai Sannwald (CEO en oprichter) en Suzanne Al (marketingdirecteur).
Sunny Cars had dit jaar voor het tweede jaar op rij een eigen stand op de ITB in Berlijn. Partners en B2B-klanten lopen er de deur plat. ‘Het voordeel is dat ik gewoon hier kan blijven’, zegt Sannwald, die een volle agenda heeft. Het eerste kwartaal van dit boekjaar telde de autohuurspecialist uit München 230.000 boekingen’, zegt Sannwald desgevraagd. En als antwoord op de vraag hoe Sunny Cars de groei van 15 procent ten opzichte van vorig jaar voor elkaar krijgt, zegt hij: ‘We zijn breed gepositioneerd, met een sterke en diverse distributiebasis. In Nederland is die spreiding enorm gegroeid ten opzichte van twintig jaar geleden. Dat maakt ons weerbaarder: als het op het ene kanaal even hapert, vangen andere dat op.’
Belofte
De groei is geen toeval. Sunny Cars investeert al jaren in kwaliteit en betrouwbaarheid. ‘Onze belofte is simpel: we leveren wat we zeggen, zowel richting consument als reisagent. Dat vertrouwen betaalt zich terug. Klanten vertellen hun ervaringen door aan vrienden, reisadviseurs bevelen ons actief aan, en het merk Sunny Cars staat voor zekerheid. Die merkwaarde draagt rechtstreeks bij aan onze groei.’
In beweging
De formule mag dan succesvol zijn, dat betekent niet dat Sunny Cars stilzit. Integendeel. ‘We investeren constant in verbetering. Elk jaar vragen we ons af: waar kunnen we nog beter? Kleine optimalisaties in de dienstverlening, verbeteringen in de gebruikerservaring, vernieuwingen in het aanbod, er is altijd iets om aan te sleutelen’, zegt Sannwald. Suzanne Al vult aan: ‘We ontwikkelen al ruim tien jaar lang nieuwe services binnen onze all-inclusive formule. En nog steeds slagen we erin daar iets extra’s aan toe te voegen. Denk aan extra verzekeringen, snellere afhandeling, nieuwe tools voor selfservice. Klanten hebben steeds hogere verwachtingen, dus je moet mee-evolueren.’ Een goed voorbeeld van innovatie is de digitalisering van het huurproces, zegt Sannwald: ‘In oktober huurde ik zelf een auto op Mallorca en maakte voor het eerst gebruik van een volledig digitaal systeem. Alles verliep via mijn smartphone: van de shuttle tot het ophalen van de sleutel bij een automaat; geen wachtrijen, geen balies. Zulke innovaties willen we vaker laten zien.’
(Tekst gaat verder onder de foto)
(Foto Shutterstock).
Echte mensen
Toch blijft ook de menselijke kant belangrijk. ‘Onze mensen zijn zichtbaar; op beurzen, aan de telefoon, in de communicatie. Of het nu om B2B of B2C gaat: we willen laten zien wie we zijn, zodat de klant weet: daar zitten echte mensen achter die hun vak verstaan.’
Sunny Cars positioneert zich bewust niet in het lage prijssegment. Sannwald: ‘Niet elke klant is onze klant. We bieden kwaliteit en daar betaal je een beetje extra voor. Maar wie ervaring heeft met autohuur, weet ook wat voor problemen wij helpen voorkomen. Die klanten komen terug.’ Dat klanten spontaan positieve feedback geven, is voor het team een belangrijke bevestiging. ‘Soms komt iemand naar ons toe met alleen een compliment. Met een opmerking als: ‘Geweldig geregeld op Kreta’. Zulke feedback is goud waard. Het motiveert ons om door te gaan op dezelfde weg.’
Winstgevendheid
Met 980.000 boekingen in 2024 werd vorig jaar al een record gevestigd. Sannwald, die bekend staat om zijn conservatieve prognoses, is dit keer minder terughoudend. ‘Dit jaar gaan we de miljoen halen’, zegt hij stellig. ‘We zijn geen investeerdersgedreven bedrijf dat koste wat kost steeds hogere cijfers moet halen, maar het zou een mooie mijlpaal zijn. Als de huidige lijn zich doorzet en er geen onverwachte verstoringen zijn, ligt een stijging van 10 procent in het verschiet.’ Toch blijft winstgevendheid minstens zo belangrijk. ‘Groeien om te groeien is niet ons doel. We willen ook geld verdienen én zorgen voor goede partners aan de verhuurkant. Kwaliteit staat boven kwantiteit. Dat is altijd ons motto geweest.’
In tegenstelling tot de hotelbranche, waar vroegboekkortingen gangbaar zijn, hanteert de autohuurbranche andere mechanismen. Al: ‘We zien wel dat verhuurpartners in de winter geneigd zijn om hun prijzen iets lager te zetten om alvast volume voor de zomer veilig te stellen. Het is geen officiële vroegboekkorting, maar het loont wel om vroeg te boeken. Naast de ruime beschikbaarheid van gewilde autotypes zoals stationwagens en minibussen natuurlijk’ Dynamische prijsstelling is ook bij autohuur steeds gebruikelijker. ‘De prijs kan per dag verschillen, afhankelijk van beschikbaarheid, vraag en zelfs het weer. Dat maakt het voor de consument soms lastig te volgen, maar het is een logisch gevolg van een kort-cyclisch product als autohuur.’
Opvolging
Binnen het Nederlandse team vindt dit jaar een belangrijke verandering plaats: Hans Knottnerus, Managing Director bij Sunny Cars, gaat eind dit jaar met vroegpensioen. Suzanne Al (Director of Marketing) en Marco Ammerlaan (Director of Sales) volgen hem samen op. Wat betekent dat voor de organisatie? ‘Suzanne en Marco behouden hun huidige verantwoordelijkheden op het gebied van marketing en sales, en nemen daarbovenop de directietaken op zich’, legt Sannwald uit. ‘We volgen hiermee het model dat we in Duitsland al jaren hanteren. Geen top-down benadering met een nieuwe externe directeur, maar leiders die al diep in de organisatie zitten. Dat werkt voor ons. Zij weten precies wat er speelt.’ Wel wordt er gekeken naar versterking van het team. ‘Als je verantwoordelijkheden uitbreidt, moet je zorgen dat de basis op orde blijft. Daarover zijn ze in overleg met Hans. We zoeken naar versterking op operationeel niveau, zodat de werkdruk goed verdeeld blijft.’
Core business
Een fascinerend aspect van het succes van Sunny Cars is dat andere grote autoverhuurders er nooit echt in zijn geslaagd het all inclusive model te kopiëren. Terwijl het toch zo simpel lijkt. Hoe komt dat? Sannwald: ‘Dit all inclusive model is onze core business. Wij zijn gespecialiseerd, we zijn flexibel en we investeren continu in automatisering. Bij grote bedrijven zit je vast aan trage systemen. Wij kunnen op zondagmiddag nog wijzigingen doorvoeren als het nodig is. Die wendbaarheid maakt het verschil.’ Suzanne Al voegt toe: ‘Het lijkt eenvoudig, alles inclusief, maar achter de schermen draait het om miljoenen transacties die naadloos moeten verlopen. Alleen met efficiënt ingerichte systemen én de juiste mensen lukt dat. En daar ligt onze kracht.’
Op de vraag wat nou écht het geheim is van het succes van Sunny Cars, antwoordt Sannwald: ‘Eigenlijk is het geen geheim. Het zijn vijftig kleine succesfactoren die samen een goed werkend geheel vormen. Als al die radertjes op elkaar zijn afgestemd, krijg je een robuuste machine.’
Foto: Kai Sannwald (oprichter van Sunny Cars) met Suzanne Al (Director of Marketing) en Marco Ammerlaan (Director of Sales). (Foto TravMagazine/Theo de Reus).
Dit interview verscheen eerder in TravMagazine #5 van 15 april.
Geef een reactie