
Sunny Cars doet opnieuw een oproep om huurauto’s voor komend seizoen vooral vroeg te boeken. De autoverhuurspecialist verwacht in de loop van het jaar opnieuw krapte op de verhuurmarkt.
Daarmee wordt een ontwikkeling voortgezet die vorig jaar ook al van invloed was op de autoverhuursector. En die gevolgen had voor de portemonnee van de klant.
Krapte in het hoogseizoen leidt in het beste geval tot grote prijsschommelingen, waarbij huurprijzen soms per dag verschillen. In sommige gevallen moeten agenten nu al ´nee´ verkopen.
‘Het is komende zomer weer echt een verhitte markt´, zegt marketingdirecteur Suzanne Al op de vraag of de schaarste geen verkooptruc is.
‘Vorig jaar hebben we meerdere malen nee moeten verkopen, niet alleen in de tweede helft van juni en de maanden juli en augustus, maar ook later in het jaar omdat het seizoen lang doorliep. September en oktober en zelf tot half november waren echt booming. Dat gold vooral voor populaire bestemmingen in Spanje en Portugal, maar in het huidige seizoen ook voor andere bestemmingen.’
Daarom luidt net als vorig jaar het advies aan reisverkopers om autohuur zo vroeg mogelijk te boeken. De krapte kan zelfs groter uitpakken aangezien er dit jaar meer mensen op vakantie gaan, en een auto zullen willen huren, terwijl het aanbod aan huurauto’s niet groter is geworden.
De reden van de krapte is bekend. Lokale verhuurpartners hebben tijdens de coronacrisis hun vloot gereduceerd om voldoende geld in kas te houden. Het opbouwen van een nieuwe verhuurvloot gaat lastiger dan gedacht vanwege problemen bij de productie van nieuwe auto’s, eveneens als gevolg van de coronacrisis.
Daar komt bij dat auto’s duurder zijn geworden. Bovendien neemt reparatie van bestaande huurauto’s meer tijd in beslag vanwege de langere wachttijd voor de levering van reserve-onderdelen.
Dat klanten tijdens de coronacrisis laatboekers zijn geworden, maakt de zaak er niet eenvoudiger op. Net als vorig jaar zullen de prijzen meer dynamisch zijn. Ofwel: hogere huurprijzen naarmate korter voor vertrek wordt geboekt.
Krapte betekent ook dat de eerste keus van de klant niet altijd beschikbaar is. ‘In Portugal is de autoverhuurvloot dit jaar gehalveerd ten opzichte van 2019’, zegt Al. ‘We verwachten dat hier vooral een tekort zal zijn aan de kleinere modellen.’
Al heeft daarom een kernachtig advies:
‘Wanneer reisagenten een vakantie boeken voor een klant, boek dan gewoon die huurauto erbij in plaats van een offerte aan te vragen. In vier dagen kan de prijs weer gestegen zijn. En met onze Flexservice kun je nog tot kort voor de huuraanvang kosteloos annuleren.
Lees het complete interview met Suzanne Al in de recent verschenen TravMagazine #9.
‘Het hoort bij een goed advies om je klant aan te bieden alvast een huurauto te reserveren’