
Lelystad Airport gaat deze kabinetsperiode niet meer open, maar pas in 2023. Dat zegt Corendon-topman Steven van der Heijden in een interview met de Stentor. ‘Lelystad Airport biedt weinig voordelen en vooral een heleboel nadelen.’
Van der Heijden toont zich somber over de nabije toekomst van Lelystad Airport. Hij is vooralsnog niet van plan om met zijn reisorganisatie te gaan vliegen vanaf Lelystad, dat het merendeel van de vakantievluchten van het overvolle Schiphol moet overnemen. ‘We willen best wat inleveren op Schiphol, maar dan moet er op Lelystad méér tegenover staan. Alleen als we kunnen groeien, zullen we naar de polder gaan.’
Van der Heijden, die gezien zijn veelzijdige ervaring bij diverse werkgevers in de branche door de Stentor wordt bestempeld als ‘de machtigste man van de reiswereld’, wijst onder meer op het feit dat ‘s nacht niet gevlogen mag worden op Lelystad. ‘Als je ’s nachts mag vliegen, kun je op een dag drie keer op en neer naar een bestemming in Zuid-Europa. Op Lelystad zou dat maar twee keer kunnen. Dat maakt het ticket een stuk duurder.’
De CEO van Corendon acht de kans ‘minimaal’ dat de nieuwe vakantieluchthaven volgens planning volgend jaar zijn deuren opent. Hij ziet vooralsnog niet hoe minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) vliegmaatschappijen kan dwingen om vluchten van Schiphol naar Lelystad te verplaatsen. Dit is de nadrukkelijke wens van de Tweede Kamer, maar de Europese Commissie is fel tegen.
‘Minister Van Nieuwenhuizen zit in een spagaat. Ze is gebonden aan het regeerakkoord waarin staat dat Lelystad alleen vakantievluchten van Schiphol mag overnemen’’, zegt Van der Heijden in de krant. ‘Lelystad Airport gaat niet open. In ieder geval niet in deze regeerperiode. Een volgend kabinet zal Lelystad niet ongebruikt in de polder laten liggen en een nieuwe afspraak maken in het regeerakkoord die wél uitvoerbaar is en groen licht krijgt van Brussel.’
In september vorig jaar toonde Van der Heijden zich in TravMagazine al zeer sceptisch over Lelystad Airport. ‘Zelfs áls Lelystad opengaat, en dat is nog maar de vraag, dan is dat in eerste instantie met 4.000 vliegbewegingen per jaar. Dat is 0,8 procent van de capaciteit van Schiphol. Waar hebben we het over? Dat betekent minder dan zes retourvluchten per dag. Als je daar drie vliegtuigen neerzet, vlieg je heel Lelystad vol. Dat is een absolute aanfluiting’, stelde hij toen.