
Vernieuwde schepen en volop innovaties, onder andere op het gebied van duurzaamheid. De ferrymaatschappijen hebben dit seizoen veel noviteiten te melden. Het wordt een drukke zomer.
Stena Line
‘Vernieuwing van de schepen wordt positief ontvangen’
De boekingen voor komende zomer zijn bij Stena Line, met het Nederlandse hoofdkantoor in Hoek van Holland, voortvarend van start gegaan. ‘Ondanks een uitgebreide vernieuwing van de schepen in de afgelopen winterperiode (docking-periode) zien we positieve boekingscijfers terug, ook in het hoogseizoen’, zeggen Chris Weijers (Regional Marketing Manager) en Bryan Dijk (Commercial Manager Travel).
Waar zijn voor Stena Line nog groeimogelijkheden?
‘Vooral in het voor- en naseizoen bestaan mogelijkheden tot verdere groei. Een voorbeeld hiervan is ons ‘Rail & Sail’-product. Hiermee kunnen reizigers een gecombineerd ferry- en treinticket kopen. Je reist na aankomst vanuit Harwich International met de trein door naar London Liverpool Street. Daarbij is door de vernieuwing van de schepen een grotere capaciteit gerealiseerd op dagafvaarten. Vooral in het hoogseizoen zien we dit als een groeimogelijkheid. Daarnaast staan we open voor intensievere samenwerking met bestaande en nieuwe (retail)partners. Hiermee willen we in het voor- en naseizoen doorgroeien.’
De Stena Hollandica en Stena Britannica hebben een forse opknapbeurt gekregen. Wat zijn de reacties van passagiers?
‘De vernieuwing wordt positief ontvangen. Passagiers zijn enthousiast over de open ruimtes, uitgebreide voorzieningen voor families (Family Hub) en de Plus Lounge, waar gasten lekker rustig kunnen zitten. De Family Hub is voorzien van een speelruimte en entertainment voor kinderen. De Plus Lounge is te boeken tegen een toeslag (vanaf 8 jaar, red.). Deze ruimte komt met gratis snacks, drankjes (non-alcoholische en huiswijn) en bediening.’
En verder?
‘Bij de vernieuwing van de schepen is nadrukkelijk aandacht besteed aan duurzaamheid. Zo is de helft van het meubilair hergebruikt, is de verlichting vervangen door LED-lampen en zijn er milieuvriendelijke urinoirs geïnstalleerd. Daarnaast is de onderkant van het schip voorzien van een siliconenverf die ervoor zorgt dat het schip minder weerstand ervaart van het water. Hiermee besparen we op jaarbasis per schip 774.000 liter brandstof. Tegelijk met de vernieuwing van het schip is ook de passagierscapaciteit toegenomen. De vernieuwing van de schepen is een belangrijke reden voor de stijging van het aantal boekingen dit jaar.’

Hoe verloopt de samenwerking met de retail?
‘De samenwerking met retailpartners verloopt goed. Vooral onze groepsboekingen, maar ook individuele boekingen, komen voort uit correcte samenwerking met diverse retailpartners.’
Hebben jullie tips hoe de retail jullie nog beter kan verkopen?
‘Denk aan Stena Line bij een rondreis door Engeland. Geen stress op de luchthaven, maar genieten van het uitzicht op zee. Reizigers kunnen onbeperkt (zolang het in de auto past) bagage meenemen. Daarnaast is ‘Rail & Sail’ een product om aan te bieden aan klanten. Voor een citytrip combineer je gemakkelijk de overtocht met een aansluitende treinreis van Harwich naar Londen. Bij nachtafvaarten (22.00 – 6.30 uur) is accommodatie in Londen niet nodig en kunnen reizigers genieten van een volle dag in Londen. De vakantie begint bij ons aan boord. Geniet van het uitzicht, hapjes en drankjes en tax free shopping.’
Rondleiding
Stena Line biedt reisagenten een rondleiding aan boord van de Stena Britannica of Stena Hollandica, om het resultaat van de opknapbeurt met eigen ogen te aanschouwen. Mailen kan via contact.nl@stenaline.com.

Moby Lines
‘Dit jaar veel last-minuteboekingen’
‘De Nederlandse markt is een zeer belangrijke voor ons, te zien op onze website waarop wij dan ook deels in het Nederlands adverteren’, vertelt Barbara Krahulik, managing director bij Moby Lines Europe GmbH. ‘We werken samen met de belangrijkste reisbureaus en bieden een zeer snel en duidelijk reserveringssysteem via het internet. Met onafhankelijke ticketuitgifte, eenvoudige boekingsaanvraag en prijsberekening.’
Krahulik geeft aan dat de ferry-aanbieder erg tevreden is met de huidige boekingscijfers, waarbij ze opmerkt dat er dit jaar veel last-minute boekingen zijn. ‘Qua doelgroep hebben we echter geen grote veranderingen opgemerkt, families zijn en blijven een belangrijke doelgroep voor ons. In het vroege en late seizoen zien we veel boekingen van motorrijders en camperbezitters.’
Groeimogelijkheden ziet Moby Lines zeker, blijkt uit de ‘aanzienlijke verhoging van de capaciteit’ die dit jaar plaatsvond. Krahulik: ‘Inclusief op de routes naar Corsica. We bieden ook meer hutten in het algemeen en op de route Livorno-Olbia-Livorno varen we de grootste veerboten ter wereld in Moby Fantasy en Legacy (nieuwgebouwd).
V-Class
Waarmee de rederij zich volgens haar onderscheidt? ‘Wij bieden een uitzonderlijk hoge kwaliteit van dienstverlening, en op de nieuwe schepen Moby Fantasy en Moby Legacy bieden we ook een nieuw type restauratie. Met Moby Night bieden we ook de optie om een hut op het schip te huren de avond voor vertrek op de route Livorno-Bastia en daar de nacht door te brengen. En voor de veeleisende gast, de V-Class service. V-Class is een service die voldoet aan de behoeften van de meest veeleisende klanten. Dit is een speciale service gekoppeld aan de aankoop van een hut of suite (V-Class) en bestaat uit een pakket van exclusieve diensten, inclusief ontbijt op de kamer of het Amerikaanse ontbijtbuffet met een vooraf toegewezen tafel in het restaurant. De overtocht begint in een gezellige hut of suite uitgerust met het beste comfort: een ontspannende douche, een beetje rust, misschien voor de tv, om uw vakantie op de best mogelijke manier te beginnen.’

DFDS
‘Vernieuwde schepen’
De Deense rederij DFDS presenteerde dit voorjaar in IJmuiden zijn vernieuwde King Seaways. Alle bijna 550 hutten aan boord hebben een grote make-over ondergaan. Dat geldt ook voor de bijna 500 hutten van de Princess Seaways, dat net als de King Seaways op de route tussen IJmuiden en Newcastle in Noord-Engeland vaart.
DFDS kampt met het luxe probleem dat de schepen in het hoogseizoen redelijk snel zijn volgeboekt, zegt Albertine Hofland, Global Sales Manager bij DFDS. ‘Dat geldt vooral op de route IJmuiden-Newcastle en de route Kopenhagen/Fredrikshavn-Oslo.’
Puzzelen
Dat komt met name doordat het autodek snel vol is, aangezien het aantal plekken op het autodek kleiner is dan het aantal hutten. ‘Het is voor ons ook altijd echt een uitdaging om hoge voertuigen zoals campers maar ook caravans te vervoeren, want hoe meer hoge dekken we nodig hebben, hoe minder plaatsen voor reguliere voertuigen. Aangezien er ook wat vracht mee moet, betekent dat puzzelen in het hoogseizoen om alle type reizigers zo veel mogelijk beschikbaarheid te kunnen bieden in periodes waar er meer vraag dan aanbod is.’ De groeikansen voor DFDS liggen wat betreft IJmuiden-Newcastle vooral in Q1 en Q4 en doordeweekse dagen in het tussenseizoen. ‘Daarnaast kunnen we nog groeien in het aantal personen per hut en ook qua passagiersmix. Maar er zijn voor de Nederlandse markt ook nog voldoende groeimogelijkheden op onze andere routes, vooral de Baltische routes en op het Kanaal.’
De reacties op de gerenoveerde hutten op de IJmuiden-Newcastle-schepen zijn erg positief, zegt Hofland. ‘Uiteraard zijn er ook altijd mensen die verwachten dat de hutten ook ineens veel ruimer zijn, maar de schepen op die manier verbouwen was niet mogelijk. Passagiers waarderen vooral de frissere, modernere uitstraling van de hutten. Veel boekingen waren al binnen voordat we de vernieuwde hutten konden tonen, maar we lopen voor op vorig jaar, dus we gaan er vanuit dat het zeker heeft geholpen bij de positieve lijn in het aantal boekingen.’
Retail
DFDS heeft de samenwerking met de retail weer opgepakt, nadat een aantal jaar de commissie voor retail helemaal was afgeschaft. ‘Een paar jaar geleden, net voor corona, hebben we de commissie weer ingevoerd. Reisagenten reageren enthousiast, zeker nu steeds meer partijen juist afzien van het geven van commissie. Ze weten ons ook steeds beter weer te vinden; we krijgen behoorlijk wat aanvragen voor agentenaccounts binnen. We merken ook dat men vanwege duurzaamheid steeds meer op zoek is naar een alternatief voor vliegen.’
Op de vraag hoe agenten DFDS nog beter kunnen verkopen, zegt Hofland: ‘Nog beter samenwerken gaat wellicht samen met het beter leren kennen van ons agentensysteem. En het aanmelden voor onze (reguliere) nieuwsbrief, zodat agenten weten welke actuele aanbiedingen er zijn voor de directe markt. Over het algemeen kunnen deze ook via agenten geboekt worden. Daarnaast kunnen reisagenten onze producten ook eenvoudig boeken via touroperators, zowel groepsreizen als individuele reizen.’


Tallink Silja Line
‘Blik op Nederland gericht’
Met de zomer in aantocht kijkt Tallink Silja Line nadrukkelijker naar de Nederlandse markt. De rederij wil meer in beeld zijn als dé rederij die vakantiegangers vervoert naar bestemmingen in Finland, Zweden en de Baltische staten.
Tallink Silja Line heeft een vloot van vijftien schepen op de Oostzee, die het hele jaar door varen, zegt salesmanager Olga Vanbergen. De vloot van Tallink Silja kreeg vorig jaar meer dan 5,5 miljoen passagiers aan boord. De routes verbinden populaire bestemmingen als Helsinki, Stockholm, Turku en Tallinn, met dagelijkse vertrekken het hele jaar door. De kortste vaartijd bedraagt twee uur, gekoppeld aan een vertrekfrequentie tot zes keer per dag op de route Helsinki-Tallinn. Daarnaast beschikt Tallink Silja Line over vier premium hotels in Tallinn en Riga. De nieuwste aanwinst in de vloot is de ferry MyStar, gebouwd in Finland, het tweede schip dat is aangedreven op LNG. Het schip is bekroond met de Shippax Ro-Pax Interior Design Award 2023 vanwege het comfort voor gasten en de duurzaamheidsnormen.
P&O Ferries (Advertorial)
In 1837 is P&O opgericht en al in 1844 werden de eerste passengiersdiensten geïntroduceerd.
Nu vaart P&O Ferries naast haar vrachtroutes, Passengiersdiensten vanuit de EU naar Engeland. Vanuit Rotterdam dagelijks met de cruiseferry naar Noord-Engeland en vanuit Calais 20+ keer per dag naar Zuid-Engeland.
Dit jaar heeft P&O Ferries 2 nieuwe elektrische/hybride schepen in de vaart genomen en de CO2-reductie is al 40%! Is jouw klant geïnteresseerd in een relaxte en duurzamere reis naar Groot-Brittannië zonder bagagebeperkingen? P&O Ferries is een slimme keuze!

Ontdek de betoverende landschappen van het North York Moors National Park
Een verborgen juweel op slechts 90 minuten afstand van uw P&O-veerhaven in Hull. Het park strekt zich uit over meer dan 1400 km² aan adembenemende heidevelden, eeuwenoude bossen en ruige kustlijnen.
Of je nu op zoek bent naar rust in de serene uitgestrekte paarse heide, avontuur langs de historische paden, of een schilderachtige reis door charmante dorpen, de North York Moors zijn voor elk type ontdekkingsreiziger. Geniet van de rijke flora en fauna, van majestueuze roofvogels tot schuwe herten, en dompel jezelf onder in de tijdloze geschiedenis en het erfgoed die nagalmen door de ruïnes van oude abdijen en kastelen.
Perfect voor gezinnen, koppels en solo-avonturiers, de North York Moors bieden alle ingrediënten voor een perfect dagje uit of een langere, ontspannen verblijf. Met toegankelijke wandelroutes, gezellige plattelandspubs en prachtige uitkijkpunten is elk moment gevuld met mogelijkheden.
Plan nu je bezoek! Stap van de P&O-ferry en in een sprookjesachtig landschap waar de schoonheid van de natuur je uitnodigt om te verkennen, te ontspannen en opnieuw verbinding te maken. De North York Moors wachten op je – jouw avontuur begint al 90 minuten na aankomst.
www.poferries.com/nl/mini-cruises
Stuur een email naar agents@poferries.com of bel +31 10 714 5439 om te boeken.
Passenger Sales Manager: Rob.van.kesteren@poferries.com +31 6 273 248 23

