
SGR is begonnen met het uitbetalen van de eerste 1.100 vouchers die het inmiddels failliete D-reizen heeft uitgegeven en die door consumenten bij SGR zijn geclaimd. Hiermee is een bedrag gemoeid van circa 3 miljoen euro, zegt SGR-directeur Erik Jan Reuver tegen TravMagazine.
In totaal heeft D-reizen 22.000 vouchers uitgegeven. Hoe hoog de schade van het D-reizen-debacle voor SGR uiteindelijk zal uitpakken, kan Reuver niet zeggen. Eerder sprak hij al over mogelijk tientallen miljoenen. ‘Het zal een flinke hap uit onze liquiditeit halen’, zegt hij. ‘En nee, SGR gaat niet failliet door D-reizen.’
Daarnaast is SGR begonnen met het uitvoeren van samengestelde reizen die consumenten bij D-reizen hadden geboekt en die nog niet zijn geannuleerd. Of zoals Reuver zegt: ‘SGR is tijdelijk een reisbureau begonnen. Natuurlijk voeren we zelf geen reizen uit, maar we zorgen ervoor dat deze mensen alsnog op vakantie kunnen.’
Campagne
SGR is vorige week een communicatiecampagne begonnen om bekend te maken dat na meer dan 20 jaar de eigen bijdrage voor de consument weer is ingevoerd. Sinds 1 februari betalen consumenten 5 euro per persoon per boeking.
‘We zijn dat nu pas actief gaan communiceren omdat er eerder toch geen reizen werden geboekt. Ook touroperators beginnen nu pas weer met hun campagnes.’
SGR had in de afgelopen jaren voldoende vermogen opgebouwd om de risico’s voor de consument te dekken bij een faillissement van een aangesloten reisonderneming. In die zin had de consument gratis garantie op zijn vakantie, zegt SGR in zijn campagne.
Het SGR-potje bevatte toen de coronacrisis uitbarstte ruim 88 miljoen euro. Dat bedrag is nog steeds intact, zegt Reuver, die toevoegt: ‘Onze financiële middelen zijn helaas niet onbeperkt en wij hebben de plicht de reiziger onder bepaalde voorwaarden financieel te beschermen, nu en in de toekomst.’
Bijdrage
De heffing van vijf euro is bedoeld om de liquiditeit van het garantiefonds op peil te houden. Naast kosten die voortvloeien uit het faillissement van D-reizen houdt Reuver rekening met onverwachte tegenvallers. Zo staat SGR bij de overheid garant wanneer een reisbedrijf zijn Voucherlening niet kan terugbetalen. Dit gaat om 400 miljoen euro, het kredietbedrag dat de overheid beschikbaar stelde voor het Voucherfonds.
Reuver verwacht dat reisbedrijven voor een totaal van 250 miljoen zullen lenen bij het fonds. Inmiddels is voor 130 miljoen euro getrokken op geverifieerde vouchers.
Daarnaast bestaat de mogelijkheid dat reisbedrijven het als gevolg van de coronacrisis alsnog niet gaan redden. Een recent voorbeeld is SolFly, waarvan oprichter Hans Mosselman deze week zelf het faillissement aanvroeg. Over de exacte schade kan Reuver nog niets zeggen, maar dat kan volgens hem enkele tonnen bedragen.
Over de lange termijngevolgen van de coronacrisis voor de reisbranche is veel onzeker. ‘Maar stel dat in het najaar er nog schades ontstaan omdat de markt maar niet los komt en er mogelijk meer reisbedrijven omvallen, dan moeten we daar wel op voorbereid zijn’, zegt Reuver, die toevoegt dat touroperators vanwege wisselende reisadviezen of nieuwe corona-uitbraken opnieuw te maken kunnen krijgen met repatriëringsacties.
Krediet
Daarnaast is er de kredietfaciliteit van 150 miljoen euro die de overheid een jaar geleden aan SGR beschikbaar stelde bij de verlenging van de voucheruitgifte. Het krediet was bedoeld voor het geval SGR meer dan 50 miljoen euro schade zouden lijden voor 31 juli dit jaar. Reuver voorziet echter niet dat SGR daar gebruik van hoeft te maken. Wel lopen er gesprekken met EZK om deze faciliteit te verlengen tot 31 december 2021.
Dit krediet was bedoeld als vangnet, SGR kan er geen aanspraak op maken voor andere doeleinden.
Daarom is mede de consumentenbijdrage van vijf euro per boeking weer ingevoerd. Reisbedrijven kunnen ervoor kiezen deze apart op de rekening te tonen of in de reissom op te nemen.
Reuver kan nog niet zeggen hoe lang de consumentenbijdrage van kracht blijft. ‘Ik ga ervan uit dat deze heffing niet eeuwig zal bestaan. We bekijken dat in ieder geval van jaar tot jaar.’ (Foto TravMagazine/Nils van Houts).