
Veel aanbieders van pakketreizen waarschuwen hun klanten niet over de financiële risico’s wanneer zij vakanties boeken naar gebieden die op dat moment vanwege corona een oranje reisadvies hebben.
Dat zegt de Consumentenbond op basis van een steekproef. Normaal zijn de kosten van annulering of repatriëring voor rekening van de reisorganisatie, maar bij oranje bestemmingen draaien reizigers hier zelf voor op, zegt de bond.
Sommige aanbieders zouden volgens de Consumentenbond hun klanten reisverzekeringen adviseren die reizen naar oranje gebieden niet dekken. Die dekken medische kosten, maar bijvoorbeeld niet ongevallen en bagage.
De Consumentenbond adviseert reizigers daarom goed te vergelijken voordat zij een reisverzekering afsluiten.
Walter Schut, adjunct-directeur van de ANVR, zegt dat reisagenten en touroperators goed op de hoogte zijn wat zij hun klanten moeten adviseren. ‘Wanneer een klant een bestemming met een geel reisadvies boekt en deze blijft geel, is er niets aan de hand. Verandert een bestemming naar oranje, tussen boeken en reizen, dan kan de klant kosteloos annuleren. Boekt een klant bij een oranje reisadvies en blijft dat onveranderd, dan wist de klant wat hij boekte. Voor veel bestemmingen is dat ook geen probleem als je gevaccineerd bent.´
In dat laatste geval is volgens Schut geen reden om kosteloos te annuleren. ‘Het is van belang dat vooraf duidelijk aan de klant te laten weten.’
Schut wijst op de standaardverklaring op de website van de ANVR die reisaanbieders kunnen gebruiken. Hierin erkent de klant op de hoogte te zijn van de voorwaarden van een bestemming met een oranje reisadvies.
Wat verzekeringen betreft, kan het zijn dat de informatie van de Consumentenbond achterloopt, zegt Schut. Zeker met kleinere verzekeraars kan dat het geval zijn.
‘Verzekeraars die gespecialiseerd zijn in reizen, zoals Allianz, Unigarant en Europeesche, hebben inmiddels een verzekering voor oranje bestemmingen. Uiteraard is het van belang dat reisbedrijven hun klanten hierover goed informeren.’
Schut zegt geen klachten van consumenten te hebben gehoord. ‘Klanten vragen zelf om reizen naar een oranje bestemming. Reisorganisatoren hebben er alle belang bij hun klanten op dit punt goed te informeren.´
Schut wijst erop dat de motie van D-66Kamerlid Jan Paternotte, waarin deze de regering vraagt de reisadviezen met spoed te herijken, inmiddels door de Tweede Kamer is aangenomen. ‘Als het meezit, kan binnenkort het oranje reisadvies alleen vanwege corona voor bestemmingen buiten Europa vervallen.´