
Ryanair schrapt per 26 oktober dit jaar alle vluchten van en naar Maastricht Aachen Airport. Aanleiding voor dit besluit is de aanzienlijke tariefsverhoging die de luchthaven wil doorvoeren. Hierdoor wordt Maastricht een van de duurste luchthavens van Europa, zegt Ryanair.
In combinatie met de alsmaar stijgende vliegbelastingen ondermijnt dit volgens Ryanair de internationale connectiviteit van Nederland, een trend die zichtbaar wordt in het uitblijven van herstel van het passagiersaantal op Maastricht Airport, dat momenteel slechts 50 procent van het pre-Covid-niveau bedraagt, zegt de Ierse prijsvechter in een verklaring.
‘Sinds de invoering van de zogenaamde ‘ecotaks’ door de Nederlandse overheid in 2021, een maatregel die ironisch genoeg transferpassagiers op oudere, vervuilendere toestellen vrijstelt, is deze belasting met meer dan 275 procent gestegen tot bijna 30 euro per passagier’, zegt Ryanair in een verklaring.
Door de hoge kosten heeft Ryanair besloten alle Maastricht-vluchten te annuleren vanaf 26 oktober 2025. Dat betekent een verlies van 150.000 stoelen per jaar en het wegvallen van vijf directe verbindingen. De capaciteit wordt overgeheveld naar concurrerendere markten in onder meer Zweden, Italië en Polen, waar luchthaventarieven worden verlaagd en vliegbelastingen afgeschaft om het luchtverkeer te stimuleren.
‘Het is jammer dat we genoodzaakt zijn al onze vluchten van en naar Maastricht te schrappen’, zegt Jason McGuinness, Chief Commercial Officer van Ryanair.
‘De oorzaak ligt bij de buitensporige tariefstijgingen op de luchthaven en de explosief gestegen vliegbelasting van bijna 30 euro per passagier. Dit maakt Maastricht tot een van de duurste luchthavens in Europa en totaal niet concurrerend ten opzichte van andere landen waar kosten juist worden verlaagd om groei te stimuleren.’
Ryanair zegt haar netwerk in Europa te blijven uitbreiden en streeft van 200 miljoen (in boekjaar 2024/2025) naar 206 miljoen passagiers dit jaar door lage tarieven aan te bieden op luchthavens met betaalbare toegangsprijzen.
‘De torenhoge kosten van Maastricht doen de bereikbaarheid van de regio de das om. Dat blijkt ook uit het feit dat het passagiersaantal op de luchthaven nog altijd achterblijft op slechts 50 procent van het niveau van voor Covid (2019), een percentage dat na ons vertrek vermoedelijk nog verder zal dalen.’
Ryanair verzorgt een aanzienlijk deel van het totale aantal vluchten op Maastricht Airport, zegt Joris Melkert, luchtvaartexpert aan de TU Delft, tegen BNR. ‘Vorig jaar zijn ongeveer 230.000 passagiers vervoerd vanaf die luchthaven, waarvan 150.000 van Ryanair. Het is dus wel echt een aderlating.’
Reactie Maastricht Airport
Maastricht Aachen Airport zegt in een verklaring: ‘We zijn de afgelopen maanden intensief in overleg geweest met Ryanair over onder welke voorwaarden we de samenwerking konden voortzetten vanaf het winterseizoen 2025/26. Helaas zijn we daar niet uitgekomen.
Er is ons veel aan gelegen om financieel op eigen benen te kunnen staan. Ons doel is een break even bedrijfsresultaat (EBITDA) in 2027. Dat betekent dat we ons richten op activiteiten en contracten (voor vracht én passagiers) die winstgevend zijn en onze kosten kunnen dekken met een gezonde marge. Dat geldt niet voor de tarieven die Ryanair wenst te betalen op Maastricht Aachen Airport die significant lager liggen dan op andere Nederlandse luchthavens. Dat Nederland een hoge overheidsbelasting op vliegtickets kent, hoger dan omliggende landen, heeft natuurlijk niet meegeholpen in het tot een goed einde brengen van de gesprekken met Ryanair.’
De luchthaven vervolgt: ‘We betreuren het dat Ryanair heeft aangegeven vanaf het winterseizoen 2025 te stoppen met vliegen vanaf Maastricht Aachen Airport, maar zijn ervan overtuigd dat er voor luchtvaartmaatschappijen op MAA interessante mogelijkheden liggen en een goede business is op te bouwen voor zowel de luchtvaartmaatschappij als de luchthaven.
Wij bedanken Ryanair voor de jarenlange samenwerking en het excellente partnership dat we hebben ervaren. En we hopen dat we onze samenwerking op enig moment weer kunnen voortzetten met gezonde marges voor beide partijen.’ (Foto Shutterstock, ter illustratie).
Geef een reactie