
Prijsvechter Ryanair moet een boete van ruim 3 ton, die in 2013 is opgelegd wegens het hanteren van onvolledige prijzen, grotendeels alsnog betalen.
Dat stelt het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) in een uitspraak. Het hoger beroep van Ryanair is hiermee ongegrond verklaard. De boetes die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in 2013 oplegde aan de prijsvechter, blijven grotendeels in stand.
Ryanair hanteerde op zijn website prijzen voor vliegtickets, waarin niet alle voorzienbare en onvermijdbare kosten waren opgenomen. Hierdoor werden de prijzen in het boekingsproces soms verdubbeld, stelt de ACM.
Daarnaast bood Ryanair haar klantenservice alleen in het Engels aan, zonder dit duidelijk te vermelden op de volledig Nederlandstalige website. Het online boekingsproces van Ryanair bood consumenten geen goede mogelijkheid om gemaakte invoerfouten bij het boeken op te merken en te herstellen. Tenslotte vermeldde Ryanair geen e-mailadres op haar website. Consumenten konden alleen een contactformulier gebruiken.
ACM heeft voor deze overtredingen vier boetes aan Ryanair opgelegd van in totaal 370.000 euro. De rechtbank verlaagde deze boetes in beroep naar 324.000 euro, onder andere vanwege overschrijding van de redelijke termijn. Voor drie overtredingen is de boete gecombineerd met een last onder dwangsom.
Ryanair heeft zijn website inmiddels op alle punten aangepast. Nu het hoger beroep ongegrond is verklaard, blijven de boetes in stand en is de uitspraak definitief.