
Ryanair heeft de dubieuze eer te zijn uitgeroepen tot slechtste short-haul airline van Groot-Brittannië. De prijsvechter staat onderaan een lijst van 19 maatschappijen die vanuit de UK vliegen, meldt de BBC.
Het is het zesde jaar op rij dat Ryanair als laatste eindigt in een jaarlijkse enquête van onderzoeksbureau Which, dat eind vorig jaar 8.000 passagiers ondervroeg.
Het best presteerden het op Guernsey gevestigde Aurigny Air Service, gevolgd door Swiss Airlines, Jet2, Norwegian en het Nederlandse KLM.
De andere grote airlines van Groot-Brittannië, Easyjet en British Airways, eindigden respectievelijk op plaats 11 en 15 in het onderzoek. Easyjet versloeg British Airways op het gebied van eten en drankjes, klantenservice en waar voor je geld, maar beide airlines behaalden lage scores voor het zitcomfort.
Ryanair had in 2018 te kampen met veel stakingen van eigen personeel, waardoor veel vluchten geschrapt moesten worden, maar de airline weigerde passagiers schadeloos te stellen. Daarnaast lanceerde de prijsvechter drie keer achter elkaar nieuwe bagageregels.
Ryanair, dat in 2019 circa 141 miljoen passagiers verwacht te vervoeren, maakte weinig indruk met zijn boarding-procedure, zitcomfort, aanbod van eten en drinken en de aankleding van de cabine.
Waarde
Volgens de onderzoekers hebben duizenden passagiers aangegeven dat ze nooit meer met Ryanair willen vliegen. Een onafhankelijke luchtvaartexpert laat weten dat consumenten ondanks de lage scores nog steeds met de Ierse prijsvechter willen vliegen, als de prijs maar laag genoeg is. ‘Ryanair vertegenwoordigt nog steeds veel waarde voor veel mensen. De airline levert precies wat ze verwachten.’
Een woordvoerder van Ryanair laat weten dat het aantal passagiers van de airline de laatste zes jaar met 80 procent is gegroeid en dat de website van Ryanair de best bezochte website van een airline in de wereld is. ‘Deze feiten laten veel beter zien wat onze klanten willen dan een niet representatief onderzoek onder 8.000 mensen.’