
Het is van belang dat de branche de betalingsinfrastructuur beter stroomlijnt. Vanwege de coronacrisis is daar bij veel partijen behoefte aan ontstaan. Dat zegt ANVR-voorman Frank Oostdam, die daarbij drie zaken onderscheidt: de voucherbank, het Reis BetaalPlatform en de toekomstige derdengeldenregeling.
Mede daarom is aan SGR gevraagd om bij het terugbetalen van vouchers aan de klant gebruik te kunnen maken van het Reis BetaalPlatform (RBP), de opvolger van de Stichting Derdengelden Reizen, waarmee SGR al voor de coronacrisis bezig was. Touroperator kunnen hier op verzoek (via e-mail) gebruik van maken.
Oostdam spreekt van een rudimentaire oplossing die kan worden gebruikt voor het terugbetalen van vouchers.
Werkwijze
De werkwijze is als volgt. Nadat touroperator en reisagent hebben afgesproken dat ze het systeem gebruiken, stort de touroperator het vouchertegoed op de tussenrekening. De reisagent betaalt eerst het tegoed aan de klant terug, toont hierna het betaalbewijs aan de touroperator die vervolgens het bedrag op het betaalplatform vrijschakelt voor de agent.
Hiermee is gegarandeerd dat de geldstroom goed verloopt, zonder dat de agent de betalingsgegevens van de klant aan de touroperator hoeft af te geven.
‘Dit systeem wordt nu tijdelijk puur vanwege de vouchers gehanteerd. Het is sowieso goed om in de toekomst een derdengeldensysteem te hebben om te voorkomen dat het geld bij één partij terechtkomt die erop gaat zitten. Er loopt daarmee nu een pilot bij SGR. Het lastige is momenteel dat veel betalingen met een voucher plaatsvinden, maar het is wel een systeem dat een goede oplossing voor de toekomst is.’
Vervolg
Ook Erik van der Waard zegt, namens DTRU, dat de branche moet werken aan een derdengeldenregeling om in de toekomst problemen, zoals met het terugbetalen van vouchertegoeden, te voorkomen.
‘De voucher van SGR en ANVR is een fantastisch initiatief gebleken om de branche overeind te houden. Wij hebben daar zelf ook gebruik van gemaakt, met zelf samengestelde reizen. Uitstekend voor de periode die achter ons ligt. De komst van een voucherbank als vervolg hierop is echt essentieel.’
‘Voor de toekomst echter zouden we moeten kijken naar een derdengeldenregeling waar diverse partijen in de branche reeds mee bezig zijn. Maar het is dan wel essentieel dat er een derden geld rekening komt zoals die in de notariële wereld ook gehanteerd wordt. Zodat bij een volgende pandemie of andere calamiteiten het geld dus rechtstreeks vanaf die rekening naar de klant kan worden terugbetaald, en niet alsnog ergens op een rekening van ons of iemand anders staat.’
Vertrouwen
Van der Waard vervolgt: ‘We moeten als gehele branche voorkomen dat we in de toekomst nogmaals een discussie krijgen over de geldstroom en bedrijven op het geld van de klant gaan zitten. Bovendien hebben we nog steeds dagelijks extreem boze mensen aan de balie en telefoon die hun geld willen hebben, los van de extreme inspanningen die alle partijen kosteloos geleverd hebben. We moeten de consument dus het vertrouwen geven dat hij bij ons als branche, via welk kanaal dan ook, vertrouwd kan blijven boeken. We hebben unaniem allemaal vouchers uitgegeven en dat heeft ons vooralsnog gered, maar zal in de toekomst anders moeten om steun en vertrouwen van overheid en consument te behouden. En wellicht vinden mensen het storend, maar daarbij zijn retail en ZRA echt gewoon een aanzienlijk deel van de partijen die dit betreft.’
Taskforce
Inmiddels is vanuit de branche de Taskforce Voucherbank opgericht, die de totstandkoming van de voucherbank richting overheid begeleidt.
Via de voucherbank, een idee van ANVR en SGR, kunnen reisbedrijven onder nog op te stellen condities geld lenen tegen (hopelijk) aantrekkelijke condities om op die manier in staat te zijn uiteindelijk de vouchers uit te betalen als klanten daar om vragen. SGR sluit in dit model een overeenkomst met de staat en fungeert vervolgens als uitvoeringsinstantie. De reisonderneming sluit vervolgens een lening af met SGR. De overheidslening kan over een aantal jaren verspreid en tegen gunstige voorwaarden worden terugbetaald. Momenteel vinden gesprekken plaats met het ministerie van Economische Zaken en van Financiën over de haalbaarheid en de bereidheid om geld voor de leningen beschikbaar te stellen.
Strategie
Oostdam benadrukt dat reisondernemingen niet alle heil voor het oplossen van financieringsuitdagingen van deze voucherbank moeten verwachten. ‘Het is zeer belangrijk dat onze leden, als de financiële situatie daar aanleiding toe geeft, gebruik maken van alle regelingen die er op dit moment al zijn. Wachten op de voucherbank is, zeker omdat de condities nog helemaal niet zijn uitgewerkt, een heel onverstandige strategie.’
De Taskforce bestaat uit Erik Jan Reuver (directeur SGR), Annelies Bouma (voorzitter bestuur SGR), Paul Scholten (DTA), Don Kaspers, Martine de Knoop (The Travel Club/bestuurslid ANVR), Joost Romeijn (Sunweb), Steven van der Heijden (Corendon), Walter Schut (adjunct-directeur ANVR) en Frank Oostdam. (Foto Shutterstock)
