
De Spaanse hotelketen Riu heeft in 2021 weer zwarte cijfers geschreven. De omzet steeg met 66 procent naar 1,3 miljard euro. In 2020, het eerste coronajaar, zag het familiebedrijf de omzet nog kelderen naar 826 miljoen euro.
Met 1,3 miljard ligt de omzet nog ruimschoots onder het niveau van pre-corona. In 2018 werd nog een omzet van 2,1 miljard behaald.
Maar topman Luis Riu, die samen met zijn zus Carmen het familiebedrijf vanuit het hoofdkantoor op Mallorca leidt, is blij met het behaalde resultaat en de opgaande lijn, schrijft hij op een blog op de bedrijfswebsite.
En niet onbelangrijk: er werd in boekjaar 2021 ook weer winst gemaakt, al noemt Lius Riu geen concrete bedragen.
Hij omschrijft 2021 als ‘een zeer complex jaar dat het begin van ons herstel markeerde.’
Er zijn volgens hem nog veel stappen te zetten.
‘In ieder geval begonnen we weer winst te maken na het verlies van 2020 en herstelden we een groot deel van de arbeidsplaatsen die we tijdens de pandemie hadden verloren.’
Eind 2021 had Riu 100 hotels geopend in 20 landen, met 49.832 kamers en een personeelsbestand van 28.004. Riu telde vorig jaar in totaal 4,2 miljoen klanten.
Voor de cijferaars: in 2020 zag Riu het aantal gasten dalen naar 2,3 miljoen, terwijl in 2019 de grens van 5 miljoen klanten nog werd aangetikt.
De ontwikkeling van Riu, waar TUI een belang van 50 procent in de bedrijfsvoering van de hotels heeft, verschilde het afgelopen jaar per regio.
De hotels in het Caribisch gebied en in Spanje, vooral op de Canarische Eilanden, deden het goed. De hotels in Azië hadden te lijden onder de reisbeperkingen.
De hotelgroep is nu ‘goed gepositioneerd om in 2022 tal van projecten aan te pakken’, zegt de kleinzoon van de oprichter van het concern.
Hij doelt daarmee op de vele renovaties en nieuwbouw van hotels die op stapel staan.
Meer online en direct
Luis Riu signaleert een trend die in 2020 begon en zich in 2021 voortzette: een groei van de directe boekingen en boekingen via online travel agents (OTA’s). Deze boekingen waren vorig jaar 15 procent hoger dan in 2019.
‘De online groei komt deels van klanten die zullen terugkeren naar hun vertrouwde reisbureau als de situatie weer normaal wordt, en van nieuwe, vaak lokale klanten die last minute boeken en van wie we denken dat ze ons trouw zullen blijven’, zegt Luis Riu met overtuiging. (Foto Riu).