
Riksja is afgelopen zomer een pilot-samenwerking gestart met technologie bedrijf Zoey, de ontwikkelaar van de digitale reis-assistent, bij Riksja Tess genaamd. Na de succesvolle introductie in Nederland maakt Riksja de WhatsApp-service vanaf deze maand ook beschikbaar voor klanten in Engeland (Rickshaw Travel) en Duitsland (Erlebe).
Dat hebben beide partijen maandag laten weten.
Virtuele assistent Tess geeft reizigers van Riksja, Erlebe en Rickshaw voorafgaand aan- en tijdens hun vakantie via WhatsApp gepersonaliseerde tips op basis van hun voorkeuren. Reizigers ervaren op die manier een leukere en fijnere vakantie, zeggen beide bedrijven.
Riksja en Zoey hebben elkaar gevonden op het gebied van innovatie en personalisatie, zegt Rajneesh Badal van Zoey. ‘Op dit vlak liggen voor de branche enorme mogelijkheden en het is tof om op een nieuwe manier naar een klantenjourney te kunnen kijken.’
Door gebruik te maken van Tess krijgt Riksja inzicht in de wensen en voorkeuren van zijn klanten, voor én tijdens hun reis. Virtuele assistent Tess is afgestemd op de opgegeven interesses van de klant en acteert als een persoonlijke digitale reisleider, die weet wat de reiziger nodig heeft en die hier pro-actief op inspeelt.
Dat hieraan behoefte is, blijkt volgens de partners niet alleen uit de waardering (een score van 8,1 bij Riksja Nederland), maar ook uit het feit dat ruim 90 procent van alle klanten gebruikmaakt van deze service via WhatsApp.
Tess komt ook terug in de waardering van reizigers in Trustpilot, die zeggen zich verbonden te voelen met Tess. Naast een toename in klanttevredenheid is de verwachting dat hierdoor ook een hogere klantentrouw wordt gerealiseerd. Om deze reden breidt Riksja de samenwerking met Zoey uit naar Engeland en Duitsland.
Riksja biedt individuele rondreizen aan, die reizigers zelf kunnen samenstellen op basis van bouwstenen. Het contact dat reizigers hebben via het customer engagement platform, waarop Tess samen met kunstmatige intelligentie inspeelt op de voorkeuren van de reiziger, komt op elke klantreis van pas.
‘Wij zijn met Riksja altijd bezig met de volgende stap op het gebied van innovatie die aansluit op ons model. De klantenreis staat hierin centraal’, zegt Fenny Koppen van Riksja Travel.
‘ Tess is de eerste ontwikkeling vanuit die samenwerking en wij verwachten de komende jaren hier verdere en bredere stappen in te maken.’