
Vakantiegangers hebben anders dan voorgaande jaren veel meer vragen voordat ze uiteindelijk hun reis boeken. Dat ondervindt Chris Mulder, eigenaar van Overtocht.nl, de ferryspecialist die wereldwijd overtochten aanbiedt.
‘Momenteel krijgen we veel vragen van reizigers die gewoonweg niet weten waar ze naartoe kunnen en die onzeker zijn over het boeken van een reis. Waar men normaal een overtocht boekt door middel van een opdracht per e-mail, gaan daar nu bij 85 procent van de boekingen WhatsApp- en telefoongesprekken aan vooraf waarin veel vragen worden gesteld. Die vragen zijn erg uiteenlopend.’
Zo heeft het merendeel van de klanten (60 procent) vragen over het reisadvies en de daarbij behorende (test)verplichtingen.
‘Daarbij valt op dat men nadenkt over een onverhoopte wijziging van het reisadvies tijdens de reis en hoe hiermee om te gaan. Circa 20 procent heeft vragen over de voorwaarden van hun ticket, over de maatregelen die aan boord van de ferryboten worden genomen, terwijl er ook vragen zijn over testlocaties in het buitenland: hoe je die kunt vinden en of die resultaten door Nederland worden geaccepteerd’, zegt Mulder, die met Overtocht.nl samenwerkt met 65 ferrymaatschappijen en ruim 650 routes in Europa en Noord-Afrika aanbiedt.
Dat reizigers veel vragen hebben snapt Mulder wel. ‘Telkens zijn er reisveranderingen. Denk aan kleurcodes van landen, maar ook de inreisregels voor Nederlanders. Zo hebben bijvoorbeeld eilanden als Kos en Rhodos sinds 15 mei driemaal een gewijzigde kleurcode ondergaan. Dit brengt onrust en onzekerheid met zich mee. Terwijl je juist even onbezorgd van je vakantie wil gaan genieten.’
Al deze veranderingen hebben ook gevolgen voor de alarmcentrale, zegt Gerben Koopman, commercieel directeur van VHD, de alarmcentrale voor verschillende verzekeraars in Nederland.
‘Lokale coronamaatregelen maken het voor ons als alarmcentrale soms erg complex om iemand goed te helpen. We moeten nu in de hulpverlening rekening houden met negatieve testuitslagen voordat er überhaupt gerepatrieerd kan worden. Niet alleen voor de patiënt, maar ook voor de medische begeleiding is er een negatieve testuitslag nodig. Daarnaast zijn veel vliegtuigen nog niet terug in het vluchtschema, wat de mogelijkheden voor repatriëringen en terugroepingen, zeker vanuit verre bestemmingen, kan beperken. De inreisregels kunnen per dag veranderen. Dus ook wij houden de regels nauwlettend in de gaten.’
Mulder en Koopman adviseren reizigers om meer dan voorheen goed voorbereid op reis te gaan.
Ze noemen het meeverzekeren van medische kosten in de reisverzekering en wijzen erop dat sommige verzekeraars extra PCR-testen vergoeden wanneer een land tijdens het verblijf onverhoopt van geel naar oranje schiet.
Foto: Chris Mulder.