Tientallen studenten kwamen naar het kantoor van TUI in Rijswijk voor de kick off day van de zesde editie van de Reiswerk Studenten Challenge. Ze doorliepen donderdag 11 mei, voorafgaand aan het congres in Marrakech, een leerzaam en intensief programma.
Arjan Kers, general manager bij TUI, en Rian Verkooijen, arbeidsmarktspecialist bij Reiswerk, verwelkomden de studenten. Het programma bevatte onder meer een presentatie over Travellr, een inspiratie-app waarmee vakantiegangers al swipend de vakantiebestemming vinden die het beste bij hen past, door TUI verwezenlijkt als winnend idee van de Challenge van 2016. Spreker Ramon Vullings praatte de studenten bij over cross industry innovation, waarna ze een casus over dit onderwerp behandelden.
Reiswerk organiseert de Challenge jaarlijks om aanstormend talent de kans te geven te laten zien wat ze voor de reisbranche kunnen betekenen. Voor het eerst doen dit jaar ook talenten mee met de expertises IT, E-commerce en online marketing. Verkooijen: ‘De reisbranche geeft aan dat deze expertises hard nodig en het moeilijkst vindbaar zijn. Reiswerk maakt met de organisatie van dit event, future talent bewust van de dynamiek en uitdagingen die de reisbranche momenteel biedt. Tegelijk een unieke kans voor toekomstig talent om zich te introduceren aan de reiswereld.’
Reiswerk en TUI slaan nu voor de derde keer de handen ineen tijdens de Challenge. ‘Dit jaar krijgen de studenten de opdracht een innovatie te ontwikkelen die voortkomt uit een samenwerking tussen een van de deelnemende reisbedrijven met een startup, stichting of corporate binnen of buiten de reisbranche. Daarvoor is cross-thinking nodig. Ramon trainde de studenten hierin. De studenten gaan in Marrakech hun innovatie pitchen in een Dragons Den opzet aan TUI, Transavia, RIU, Sunny Cars, en Daytrippi. Deze partijen krijgen de mogelijkheid om een idee te adopteren’, aldus Verkooijen.
TUI verzorgt in samenwerking met Reiswerk zowel de reis als de accommodaties en de excursies. De vluchten worden door Transavia uitgevoerd. ‘Over samenwerking gesproken, Reiswerk Studenten Challenge zou zonder grote betrokkenheid van reisbedrijven als TUI en Transavia nooit zo succesvol kunnen zijn. Met de financiële steun van Schiphol, Sunnycars, Pyton, SGR, ANVR en de 5 partner hogescholen erbij is de challenge een echte reisbranche-samenwerking geworden’, zegt Verkooijen.
Studenten die gedurende het verblijf in Marrakech positief opvallen, maken kans om genomineerd te worden voor de Reiswerk Talent Award. De winnaar mag mee naar het ANVR-congres dat dit najaar plaatsvindt in Sevilla.