
Het vertrouwen van ondernemers in de reiswereld ligt beduidend hoger dan dat van ondernemers in andere dienstverlenende sectoren. Dat blijkt uit de eerste editie van ‘Trust in travel’, de ondernemers-vertrouwensindex die de ANVR samen met ABN-Amro heeft gelanceerd.
In de vertrouwensindex, die is geïntroduceerd vanwege het 50-jarig bestaan van de ANVR, geven reisondernemers aan hoe zij de afgelopen periode hebben gepresteerd en wat zij verwachten dat reizigers in de komende maanden gaan doen. De index, die naast de bestaande ANVR GfK Travelscan wordt gehanteerd, verschijnt vanaf augustus twee keer per jaar.
Circa 70 tot 80 procent van de deelnemende reisondernemers zegt de afgelopen wintermaanden groei te hebben doorgemaakt ten opzichte van vorige winter. Per saldo, het verschil tussen reisondernemers die meer of juist minder scoren, komt de index uit op 20. Bij andere zakelijke dienstverlenende sectoren blijft deze steken op 12,5.
Bijna de helft van de ondernemers zegt dat de consumentenvraag naar maatwerkreizen afgelopen winter is gestegen. Deze behoefte naar ‘reis op maat’ werd eerder al bevestigd in het rapport ‘Travel Experience Tomorrow’. Hierin brengt de ANVR de verschillende behoeftes en gedragingen van de toekomstige reiziger in kaart.
Met een indexcijfer van 26 liggen de verwachtingen van reisondernemend Nederland voor dit zomerseizoen nog hoger. De meeste reisondernemers verwachten deze zomer groei voor zowel verre- als middellange- en korte reizen. Ook wordt verwacht dat de loyaliteit van de consument toeneemt van 15 naar indexcijfer 25.
Na de zomer zal blijken of de positieve verwachtingen realistisch waren.