Reisbureaus ervaren relatief weinig onrust bij klanten die nog op vliegvakantie moeten, blijkt uit een telefonische rondvraag. Ook touroperators merken weinig.
De grote touroperators hebben vrijwel geen reizen geannuleerd, uitgezonderd nabestaanden van de slachtoffers van vlucht MH17. Mensen die toch niet meer met het vliegtuig durven worden doorverwezen naar hun reisverzekeraar. ‘Uiteraard proberen we wel iedereen zo goed mogelijk te helpen, we beoordelen elk geval apart’, zegt woordvoerder Hanita van der Meer van Thomas Cook Nederland.
Reisverzekeraars worden niet overspoeld met vragen, maar hebben wel een duidelijke boodschap: niet meer durven vliegen is geen reden tot annuleren. Enige uitzondering is Europeesche Verzekeringen, die een vergoeding biedt van 75 procent van de annuleringskosten via de Allrisk Annuleringsverzekering.
Ook bij de meeste reisbureaus is het rustig. ‘Mensen vliegen nog gewoon, ook met Malaysia Airlines. Iedereen begrijpt heel goed dat het niet aan het vliegtuig of de airline lag’, luidt het.’
Malaysia Airlines maakte zelf al bekend dat klanten die hun vlucht willen annuleren hun geld terugkrijgen. De annuleringen moeten dan voor 24 juli worden gedaan.