
Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat reisaanbieders op grote schaal consumenten misleiden met interessante lokkertjes. Zo zou 83 procent van de aangeboden reizen niet voor die prijs zijn te boeken, claimt de bond op basis van eigen onderzoek.
Volgens de Consumentenbond blijken reizen helemaal niet beschikbaar of verandert de prijs zodra een reiziger begint met boeken. Tijdens het reserveren stijgt de prijs ook regelmatig, omdat reisaanbieders onvermijdbare extra bedragen niet vermelden bij de aanbieding’, zegt de bond.
De Consumentenbond controleerde voor zijn onderzoek 300 aanbiedingen op websites van twaalf grote reisaanbieders, waaronder ANWB, Corendon, VakantieDiscounter, D-reizen, Prijsvrij, Stip en TUI.
Tegen vier reisbedrijven (Corendon, Stip, Prijsvrij en D-reizen) is de Consumentenbond een procedure begonnen bij de Reclame Code Commissie (RCC). De bond heeft de Autoriteit Consument en Markt (ACM) gevraagd om in te grijpen.
‘Het is frustrerend als de prijs van je vakantie tijdens elke stap van het boekingsproces stijgt. En het is misleidend, want sommige aanbieders lijken hierdoor goedkoper dan ze eigenlijk zijn’, zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond.
‘Terwijl de regels glashelder zijn: een reis moet te boeken zijn voor de geadverteerde prijs, alle onvermijdbare kosten moeten in de prijs zitten en variabele kosten moeten er direct bij staan. Het is stuitend dat de reisbranche zich nog steeds niet aan deze regels houdt.’
De twaalf reisaanbieders erkennen de onderzoeksresultaten en beloven beterschap, zegt de bond.
‘Maar Corendon en Stip Reizen blijven wel verplichte servicekosten en toeristenbelasting verstoppen. En Prijsvrij en D-reizen zeggen niet te kunnen voorkomen dat prijzen sterk veranderen tijdens het boeken. Daar waarschuwen ze amper voor en bovendien blijken die prijzen vaak ook nog eens alleen te gelden voor vertrek vanaf buitenlands luchthavens.’
De Consumentenbond heeft de bevindingen ook besproken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Die was al van plan vanaf 1 april weer te gaan controleren en zal handhaven als dat nodig is, bijvoorbeeld door boetes op te leggen.
Molenaar: ‘In 2014 en 2016 kregen KLM en Corendon al boetes van de ACM voor het verstoppen van verplichte kosten. Het is bizar hoe hardleers reisaanbieders zijn, maar wij blijven dit aankaarten en bestrijden. Totdat consumenten reizen echt kunnen boeken voor de aanbiedingsprijs.’
Foto: Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond (Foto Consumentenbond).