
De Staat mag het aantal vluchten voor Schiphol dit jaar niet verminderen. Dat heeft de rechtbank in Haarlem woensdag bepaald in kort geding tegen de Staat dat was aangespannen door KLM, luchtvaartorganisatie IATA en diverse andere luchtvaartmaatschappijen.
Zij maakten bezwaar tegen de voorgenomen krimp op Schiphol van 500.000 naar 460.000 vluchten per jaar.
Volgens de airlines had bij het maken van de plannen ook geluisterd moeten worden naar andere belanghebbenden, waaronder de maatschappijen zelf. Ook zouden Europese regels zijn overtreden.
De rechtbank in Haarlem heeft de luchtvaartmaatschappijen nu in het gelijk gesteld. Daarmee wordt een streep gehaald door de voorgenomen krimp van Schiphol later dit jaar. Volgens de rechter mocht het kabinet het besluit om minder vliegtuigen vanaf Schiphol te laten vertrekken niet nemen.
Het ministerie wilde het aantal vluchten op Schiphol vanaf november reduceren van 500.000 naar 460.000 en een jaar later zelfs naar 440.000 vluchten.
Het kort geding staat los van de plannen die Schiphol dinsdag bekendmaakte om geluidsoverlast voor omwonenden tegen te gaan.
Die plannen bestaan uit het schrappen van alle nachtvluchten op Schiphol, een verbod op vliegtuigen die veel lawaai maken, waaronder de Boeing 747, en tevens een verbod op privéjets. De maatregelen moeten uiterlijk 2025 volledig zijn doorgevoerd. (Foto Shutterstock).