
De Europese Commissie had de staatssteun die de Nederlandse overheid vorige zomer aan KLM heeft gegeven, niet mogen goedkeuren.
Dat heeft de Europese rechter bepaald.
Het kabinet stelde 3,4 miljard euro aan steun beschikbaar, in de vorm van leningen en garantiestellingen.
De Ierse prijsvechter Ryanair maakte hier bezwaar tegen en stapte naar het Europese Hof in Luxemburg.
De Europese rechter heeft nu geoordeeld dat de Europese Commissie ten onrechte toestemming voor die steun heeft gegeven. De Europese Commissie had in zijn besluit geen rekening gehouden met de steun die zusterbedrijf Air France van de Franse overheid had gekregen.
Volgens de rechter was de goedkeuring daarmee onvoldoende onderbouwd.
Reactie KLM
De uitspraak betekent niet dat KLM de steun moet terugbetalen, blijkt uit een reactie die KLM woensdagmiddag aan TravMagazine geeft.
‘KLM heeft kennisgenomen van de uitspraak van het Europese Gerecht en zal deze bestuderen. Het besluit van het Gerecht heeft op dit moment geen gevolgen voor KLM en de steun die KLM heeft ontvangen. Het Gerecht heeft namelijk besloten dat de gevolgen van de nietigverklaring worden opgeschort.’
Het eventueel terugdraaien van de staatssteun zou volgens de Europese rechter te veel schade toebrengen aan de Nederlandse economie en luchtvaartsector.
Wel moet de Europese Commissie nu een nieuw, en beter onderbouwd, besluit nemen. Anders gezegd, de Commissie moet zijn huiswerk opnieuw doen.
Ryanair laat in een verklaring weten de uitspraak toe te juichen. De Europese rechter heeft niet alleen het oordeel van de Europese Commissie over de Nederlandse staatssteun voor KLM nietig verklaard, maar ook die van de Portugese overheid voor TAP Air Portugal.
Ryanair heeft vanaf het begin bezwaar gemaakt tegen wat het noemt ‘ongeoorloofde staatssteun en illegale subsidies aan flag carriers’. De prijsvechter spreekt in dit verband over ‘blanco cheques voor slecht functionerende flag carriers’.
Ryanair zet de bedragen die de diverse maatschappijen aan staatssteun hebben gekregen op een rij, met 1,2 miljard voor TAP en 3,4 miljard euro voor KLM. Ryanair vergeet te vermelden dat het hierbij om leningen en garanties gaat die KLM tegen een forse rente moet terugbetalen. (Foto Shutterstock).