
Is de coronapandemie een grote breuk met het verleden of heeft de pandemie als een katalysator gewerkt op bestaande trends?
Dat was de vraag die Rafat Ali, oprichter/CEO van Skift, dinsdag opwierp tijdens het online Travel Congress. Ali hield zijn presentatie via een livestream uit New York, de plaats waar hij zijn wereldwijde media- en marketingplatform over travel in 2011 oprichtte.
Ali, die enkele trends voor de toekomst opsomde, begon met de vaststelling dat reizen een diepgewortelde menselijke behoefte is. Hij tekende daarbij aan: ´Reizen is geen recht, het is een privilege.’
Aan het begin van de pandemie, bijna twee jaar geleden, leek het erop dat deze het einde van reizen betekende. Inmiddels is wel duidelijk dat er een grote behoefte is aan reizen en dat de consument ook blijft reizen. ‘Telkens als het weer mogelijk was de afgelopen twee jaar, werd er weer volop gereisd.’
Ali somde een aantal ontwikkelingen op die van invloed zijn op het herstel van (zaken)reizen. Klimaatactivisme heeft volgens hem een groot effect op reizen. Hij doelde daarmee op het reisbeleid van grote bedrijven als Deloitte en Microsoft, die hun medewerkers veel minder laten reizen om hun CO-2 voetafdruk te verkleinen.
Daarnaast wordt de toekomst van (zaken)reizen bepaald door de mate waarin thuiswerken blijvend is of we meer op afstand blijven werken. De voortschrijdende techniek op dit gebied helpt daarbij een handje. En dat gaat verder dat Teams en Zoom. Ali noemde nieuwszender CNN als voorbeeld, dat tijdens de Amerikaanse verkiezingen in 2008 al een hologram van een presentatrice in de studio projecteerde.
Volgens Ali hebben familiereizen de laatste twee jaar snel aan populariteit gewonnen, met de bijbehorende services. Zo is het bij ketens als Hilton veel eenvoudiger om ook online twee kamers naast elkaar met tussendeur te boeken. Sommige hotels van de Wyndham-keten blijken zelfs stapelbedden in hun kamers te hebben voor gezinnen met kinderen.
Binnenland
Ali koppelde deze ontwikkeling aan de trend om meer binnenlands te reizen. ‘Binnenlands reizen heeft een renaissance doorgemaakt. Dit is de kans om deze verandering blijvend te maken, voor het welzijn van de planeet.’
Ali ging er alleen aan voorbij dat deze trend zich vooral in de VS voordoet, waar van oudsher veel in eigen land wordt gereisd.
Overigens richt Travel Oregon, een staat in het noordwesten van de VS, zich met animatie-promotiefilms voor het eerst op de binnenlandse markt.
De topman van Skift wees ook op de ontwikkeling van nieuwe verdienmodellen die ontstaan als gevolg van de onzekerheid bij consumenten. Bij veel hotels en airlines kunnen consumenten voor pakweg 15 dollar de prijs van een offerte voor twee dagen vastzetten. Een nieuw verdienmodel dankzij klantonzekerheid, waarvan ook (reis)verzekeraars volgens hem profiteren.
Concluderend stelde Ali dat de reisindustrie of het reizen op zich niet zullen verdwijnen, ondanks de moeilijke afgelopen twee jaar, omdat reizen een menselijke eigenschap is.