
Het plotselinge einde van de IJslandse prijsvechter Play, die maandag alle activiteiten staakte, is voor ANVR-directeur Frank Radstake opnieuw aanleiding te pleiten voor een garantiefonds voor vliegtickets.
Honderden klanten van de maatschappij zijn onderweg gestrand. Play vloog ook op Amsterdam, waardoor ook in Nederland veel reizigers gestrand zijn en/of hun geld kwijt zijn.
‘Weer zijn reizigers de dupe’, zegt Radstake. ‘Wanneer een vlucht onderdeel is van een pakketreis is de schade voor de reisorganisator en wordt de reiziger geholpen. Wie een los vliegticket koopt is, in tegenstelling tot de pakketreizigers, niet wettelijk beschermd tegen luchtvaartmaatschappijen die failliet gaan. Dit moet echt snel anders.’
ANVR, Consumentenbond, ANWB en SGR roepen al langer op om deze groep reizigers beter te beschermen. Zij hebben enkele jaren geleden een plan voor een nationaal ticketfonds gepresenteerd. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft vervolgens aan SEO Economisch Onderzoek en Lexavia gevraagd een verkennend onderzoek uit te voeren naar vormgeving, effecten en alternatieven van zo’n nationaal fonds.
Uit dit onderzoek bleek dat er inderdaad flinke risico’s zijn voor vliegreizigers en deze risico’s zullen alleen maar toenemen in de toekomst. Zo wees SEO erop dat er in de afgelopen 10 jaar 91 luchtvaartmaatschappijen in Europa failliet zijn gegaan. Daarmee werden 5 miljoen reizigers gedupeerd.
Voor reizigers die op de bestemming stranden of vlak voor vertrek een duur alternatief ticket moeten kopen, is de schade hoog. De schade voor passagiers in de Nederlandse markt bedroeg gemiddeld 520 euro.
Dit probleem is eenvoudig op te lossen door een garantiefonds op te zetten zoals dat al jaren wordt gehanteerd in Denemarken, waarbij reizigers worden gerepatrieerd bij faillissement en vertrekkende klanten schadeloos worden gesteld. Als zo’n fonds in Nederland in 10 jaar wordt opgebouwd, is een bijdrage van slechts 50 cent per ticket nodig. Dat is geld van consumenten vóór consumenten. Het onderzoeksrapport liet zien dat dit verreweg de beste en meest eenvoudige oplossing is en dat dit de overheid feitelijk niets kost.
‘Het plan is uitgewerkt, wetenschappelijk onderzocht en er is een breed draagvlak voor bij vier maatschappelijke partijen. Het zou mooi zijn wanneer dit vliegticketgarantiefonds, bijvoorbeeld bij de kabinetsformatie na de aankomende verkiezingen, nu eens eindelijk geregeld wordt’, aldus Radstake. (Foto TravMagazine).
Ik heb dit enkele jaren geleden al eens geopperd bij Frank Oostdam. Hij zei: “dit moet Europees geregeld worden en dat duurt decennia”.
Ik ben geneigd hem daar in te volgen. Kan me nog goed Sabena herinneren waar wij toen heel veel voor boekten. Dat heeft een vermogen gekost.
In ruim 20 jaar is er niets veranderd. Is het nu zó moeilijk?
Mag ik een andere frustratie in deze reactie neerleggen? Stakingsdreigingen en niet toestaan dat er gratis gewijzigd mag worden. Met 1 oktober heeft KLM mazzel gehad, maar de keren er voor waren het wel ónze klanten die 200 euro pp moesten betalen als ze niet wilden afwachten dat het alternatief (bv. een dag eerder) vol zou zijn en men met een andere club met overstap moest reizen..
Dit kan niet meer anno 2025. Van mij mag een Denied Boarding Compensation worden uitgebreid als je ineens niet mee rechtstreeks vliegt. Dan zal een airline wel 2x nadenken of ze er een vlucht uithalen. Want het is altijd de passagier die de dupe is.
Ik weet ook wel, het is altijd wat. En met elke airline. Helaas zit ik in de categorie dat KLM daar heel vaak tussen staat in mijn (lange) rij.