
Door de problemen op Schiphol is KLM in het derde kwartaal van dit jaar 175 miljoen euro misgelopen.
Hierbij gaat het om 145 miljoen euro aan gederfde inkomsten en 30 miljoen euro aan compensatie voor passagiers.
Dat meldde KLM vrijdag bij de bekendmaking van de cijfers over de maanden juli tot en met september.
De zomer liet volgens KLM een sterke vraag naar vliegtickets zien. De inkomsten lagen hierdoor op het niveau van 2019, terwijl KLM minder vluchten kon uitvoeren.
Dit kwam door de problemen op Schiphol als gevolg van een tekort aan securitymedewerkers, door ingrepen die KLM zelf in het netwerk moest doen vanwege arbeidstekorten en door problemen in de supply chain van onderdelen, waardoor vliegtuigen langer in de hangar staan.
Hierdoor was de capaciteit circa 80 procent vergeleken met dezelfde periode in 2019.
KLM zag zich genoodzaakt ingrijpende maatregelen te treffen om de operatie beheersbaar te houden, zegt de maatschappij in een toelichting.
Zo is de verkoop van tickets met vertrek vanaf Schiphol beperkt en zijn er vluchten geannuleerd. Deze ingrepen worden de komende tijd gehandhaafd om de voorspelbaarheid van het netwerk te verbeteren.
‘Uitgangspunt was en blijft: zorgen dat elke klant die heeft geboekt, kan vliegen.’
In totaal vervoerden KLM en Transavia in het derde kwartaal 9,5 miljoen passagiers.
KLM noteerde in het derde kwartaal een operationele winst van 443 miljoen euro. In hetzelfde kwartaal van 2021 was dat 169 miljoen euro.
Het is het vijfde kwartaal op rij dat KLM een operationele winst noteert.
De omzet in het derde kwartaal van dit jaar bedroeg 3,236 miljard euro, vergeleken met 1,890 miljard in 2021.
Aan de kostenkant had KLM te maken met flinke stijgingen in het afgelopen kwartaal. Dit kwam onder andere door de hoge olieprijs, de inflatie, de tekorten in de supply chain en door de kosten die te maken hebben met het omboeken en compenseren van passagiers als gevolg van de wijzigingen in het netwerk. Alleen al de directe kosten sinds de start van de problemen met de beveiliging op Schiphol in april tot en met september bedragen bijna 70 miljoen euro. Daar komt de inkomstenderving nog eens bovenop.
‘De behoefte aan reizen is onverminderd groot en KLM maakt dit mogelijk’, zegt Marjan Rintel, CEO van KLM in een toelichting.
Deze derde kwartaalcijfers zijn te danken aan onze klanten en aan de collega’s, die onder zware omstandigheden hun werk doen. We hebben een aantal maatregelen genomen om onze klanten meer zekerheid te geven en de werkdruk te verminderen. De effecten daarvan zijn de komende tijd zichtbaar. Deze maatregelen kosten KLM tegelijkertijd veel geld en beperken het aantal vluchten dat we kunnen uitvoeren. We hopen hier snel verbetering in te zien en werken daar hard aan.’
Foto: Marjan Rintel, CEO van KLM (Foto KLM).