
De pilot van de Bas Afreken Module (BAM) is recent uitgebreid. Personal Touch Travel heeft zich met alle zelfstandig reisagenten aangesloten voor boekingen bij de eveneens nieuwe deelnemers de Jong Intra Vakanties en Travel Trend. Fly to the West van Tioga Tours meldt spoedig te zullen volgen.
BAM is een geautomatiseerde afrekenmodule in het dossier-administratiesysteem BAS, dat door een grote meerderheid van reisagenten in Nederland wordt gebruikt. Uitgangspunt van deze module is dat klantgelden die aan de reisagent worden voldaan zo snel mogelijk worden ondergebracht bij de leverancier(s).
Het doel is om het risico van schade bij insolventie van een reisagent voor de leverancier zo veel mogelijk te beperken. Verwacht wordt dat gebruik van deze module in de branche op een groter draagvlak kan rekenen dan andere oplossingen, zoals direct incasso of betalen via een platform derdengelden.
Tot voor kort draaide er een beperkte pilot met de Rondreisshop van NRV en reisagenten. Nu de boekingen aantrekken kan de afrekenmodule door een grotere groep van deelnemers worden getest. Tegelijkertijd houdt de huidige omvang van de pilot de situatie beheersbaar.
‘Met deze BAM willen we het vertrouwen tussen touroperator en reisagent versterken. Onze slogan is ‘Ondernemen doe je samen’, dat geldt voor de relatie met onze zelfstandige reisagenten, maar geldt evenzeer voor de relatie met de leveranciers’, zegt Arjan Kastelein, algemeen directeur van Personal Touch Travel.
Hij voegt eraan toe: ‘Deze module is een stap in de richting om correct de financiën met elkaar af te wikkelen.’
De beide touroperators sluiten zich hierbij aan en laten weten dat zij hopen op een succesvolle pilot zodat BAM op niet al te lange termijn breed kan worden uitgerold in de branche.
Recent heeft ook e-hoi Benelux, bekend van cruiselabels als Zeetours, Cruise Travel en Cruisewinkel, zich bij de pilot aangesloten.
Foto: Arjan Kastelein, directeur van Personal Touch Travel.