
Air France-KLM noteerde in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar opnieuw rode cijfers. In de eerste drie maanden leed de luchtvaartcombinatie een verlies van 1,5 miljard euro.
Het aantal passagiers van beide airlines daalde in januari, februari en maart met driekwart naar 4,8 miljoen. De omzet is meer dan gehalveerd.
KLM zelf vervoerde als gevolg van de reisbeperkingen tussen januari en april dit jaar slechts 1,7 miljoen passagiers. In het eerste kwartaal van 2019, voordat corona uitbrak, waren er nog 7,7 miljoen passagiers.
KLM Groep behaalde in het eerste kwartaal van 2021 een omzet van 930 miljoen euro, een afname van 57 procent vergeleken met het eerste kwartaal van 2020. Het verlies kwam uit op 337 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar bedroeg het verlies 275 miljoen euro.
‘Het herstel van de luchtvaart valt tegen door de reisrestricties in vele landen’, zegt KLM-topman Pieter Elbers.
‘Daarnaast hebben de specifieke Nederlandse testverplichtingen, die ook voor transferpassagiers op Schiphol gelden, een sterk negatief effect voor KLM. Door goede kostenbeheersing en zeer sterke vrachtvolumes, onder andere dankzij het vervoer van vaccins, is een deel van de negatieve impact op passage gemitigeerd.’
Om reizen weer mogelijk te maken, is de snelheid van vaccinatie essentieel, zegt Elbers.
‘Tot die tijd is het van belang gerichte en effectieve maatregelen te hebben. KLM ondersteunt de EU-oproep tot een voortvarende opening van de grenzen binnen Europa.’
Specifiek voor de Nederlandse markt, dringt KLM erop aan dat de inschatting van het risico op besmetting per land en regio wordt gedaan en de kleurcoderingen dus weer zoals voor de crisis worden gebruikt. Landen en regio’s met een lage besmettingsgraad kunnen zo op groen of geel worden gezet. Op die manier kunnen Nederlanders weer hun vakanties gaan boeken.
Elbers: ‘Er is perspectief en ik geloof sterk in de veerkracht van de luchtvaart en KLM. Ook na de crisis zal KLM een rol van betekenis blijven spelen in de Nederlandse economie en samenleving, als duurzame, klantgerichte en innovatieve luchtvaartmaatschappij.’ (Foto Shutterstock).