
Peakwork presenteerde tijdens de ITB in Berlijn zijn nieuwe all-in-one-oplossing voor de leisure-reismarkt. Deze oplossing, met de naam nexTOs, maakt het voor reisaanbieders mogelijk om reizen precies zo samen te stellen als zij dat willen. Peakwork is van plan om zijn nieuwe product ook in Nederland en België te introduceren. CEO Manuel Saballus spreekt over de technologische vooruitgang, de veranderende markt en de strategische kansen in Nederland.
Bekende speler met een nieuwe visie
Het in Düsseldorf gevestigde bedrijf Peakwork is al jarenlang een bekende naam in Duitsland. Het werd in 2009 opgericht door Ralf Usbeck, een Duitse ondernemer die eerder succesvol was met TravelTainment (inmiddels onderdeel van Amadeus, red.). Met Peakwork had hij het doel om een nieuwe technologische infrastructuur te ontwikkelen die het dynamisch combineren van reisonderdelen mogelijk maakt.
Het bedrijf ontwikkelde vervolgens een eigen technologie, bekend onder de naam Player-Hub-technologie, waarmee reisproducten zoals vluchten, hotels en meer dynamisch tot pakketreizen gecombineerd kunnen worden. Deze technologie maakt het mogelijk om grote hoeveelheden data snel te verwerken en wereldwijd te distribueren.
nexTOs: de all-in-one-oplossing voor reisorganisaties
Met de introductie van nexTOs (staat voor next-generation Tour Operator system) presenteert Peakwork een modern reissysteem dat de volgende generatie distributie- en dynamic-packaging-oplossingen ondersteunt. Het platform is modulair opgebouwd en schaalbaar; het stelt reisorganisaties in staat om hun volledige productportfolio efficiënt te beheren en via meerdere verkoopkanalen snel, flexibel en gepersonaliseerd aan te bieden.
Manuel Saballus, die sinds 2013 bij Peakwork werkt en sinds 2023 de rol van CEO vervult, kent het bedrijf als geen ander:
‘De reden waarom Peakwork is opgericht, was dat grote reisorganisaties afhankelijk waren van centrale systemen. Wij kozen bewust voor een decentrale benadering, zodat aanbieders zoals TUI of Thomas Cook destijds niet langer afhankelijk hoefden te zijn van centrale distributiesystemen. Dat werd onze kracht: dynamic packaging en verkoop via een eigen caching-technologie.’
Hoe bent u zelf bij Peakwork terechtgekomen?
‘Voor 2013 werkte ik bij Traveltainment en was ik daar de vijftiende medewerker. In Duitsland sloten we al snel grote reisorganisaties aan op ons systeem. In de loop der jaren ontwikkelden we ons tot een middleware-oplossing: we verzamelden en verspreidden data, maar bleven afhankelijk van andere systemen voor boekingen en inventaris.’
(Tekst gaat verder onder de foto)
(Manuel Saballus, foto Peakwork)
Wat is er fundamenteel veranderd met de komst van nexTOs?
‘nexTOs is onze nieuwste innovatie en een logische uitkomst van de behoeften van onze klanten. Tot nu toe waren wij altijd een schakel in de keten, maar klanten vroegen ons herhaaldelijk: ‘Kunnen jullie niet alles vanuit één hand leveren?’ En precies dat doen we nu met nexTOs. Van dataverzameling tot boeking, van klantenservice tot facturatie, alles is nu mogelijk binnen één geïntegreerd systeem van Peakwork. Het is werkelijk een one-stop-shop.’
Waarom is nexTOs een gamechanger?
‘Omdat we de volledige keten kunnen afdekken zonder dat klanten zelf systemen hoeven te ontwikkelen of te koppelen. Onze klanten in Nederland, zoals Zoover met Vakanties.nl, hebben tot nu toe eigen tools rondom onze technologie gebouwd of maken gebruik van externe systemen, bijvoorbeeld voor contractbeheer of klantcommunicatie. Met nexTOs is dat niet meer nodig: wij bieden nu alles onder één dak, inclusief eigen hotelcontracten, airline-charters, beddenbanken en dynamic packaging.’
Moeten klanten volledig overstappen op het systeem en aanbod van Peakwork?
‘Natuurlijk niet. We dwingen niemand. Klanten kunnen bijvoorbeeld hun bestaande inventoriesysteem blijven gebruiken. Wie wil, kan echter alles bij ons integreren, zonder wrijving of extra interfaces. De zogeheten ‘Master Booking Record’ ligt in nexTOs, waardoor wij als leidend systeem in het ecosysteem van de klant kunnen functioneren. Tegelijkertijd kunnen bestaande aanbieders zonder problemen op ons systeem worden aangesloten.’
Wat maakt Peakwork technologisch gezien uniek?
‘Onze caching-technologie is extreem snel en nauwkeurig, ook in markten zoals de Benelux, waar toezichthouders bijzonder streng zijn op prijsverschillen. Wij verwerken moeiteloos miljarden zoekopdrachten per dag. Op piekdagen in januari waren het er tot wel 35 miljard, zonder enige downtime. Dat kunnen maar heel weinig aanbieders zeggen. Onze grote kracht is bovendien de flexibiliteit: of het nu gaat om een start-up of een gevestigde aanbieder met een complexe systeeminfrastructuur, wij kunnen beide bedienen.’
Zijn er niet veel concurrenten op het gebied van all-in-one-oplossingen?
‘In Duitsland zijn er wel concurrenten, maar zij missen onze reikwijdte naar grote OTA’s of zijn zwakker in dynamic packaging. In Nederland ligt dat anders. Toen Amadeus aankondigde zich terug te trekken met Pyton, was voor ons duidelijk: er is ruimte voor een oplossing als de onze. Voor zover ik weet, zijn wij momenteel de enige aanbieder in Nederland die sourcing, caching en distributie op deze manier combineert.’
Gaat Peakwork nexTOs actief promoten in Nederland?
‘Absoluut. Na Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland is de Benelux-regio, met name Nederland en België, nu onze belangrijkste doelmarkt. We zijn al in gesprek met meerdere bedrijven. Sommige willen nu nog niet genoemd worden, omdat ze onze technologie op de achtergrond gebruiken, maar we staan met vrijwel alle grote reisorganisaties in Nederland in contact.’
Wat kunnen kleinere aanbieders of reisbureaus, die zelf als touroperator actief willen worden, met jullie technologie?
‘We bieden ook onboarding aan voor start-ups en kleinere bedrijven, met toegankelijke voorwaarden voor beginners. Natuurlijk zijn drie boekingen per maand niet voldoende, maar wie serieus wil opschalen, is bij ons aan het juiste adres.’
Hoe zit het met de inzet van AI bij Peakwork?
‘We gebruiken AI al op verschillende vlakken. Zo hebben we een intern model getraind met onze documentatie en handleidingen. Wanneer een klant een vraag stelt, krijgt hij meteen een AI-gestuurd antwoord uit onze eigen kennisbank. Daarnaast gebruiken we toepassingen als machine learning voor beeldselectie, bijvoorbeeld het automatisch tonen van strandfoto’s bij strandvakanties. Voor onze kerntechnologie zal AI geen revolutie betekenen, maar in de omliggende processen kan het wel veel slimmer en efficiënter worden.’
Zijn grote reisorganisaties, die steeds vaker hun eigen IT-teams opbouwen, niet ook uw grootste concurrenten?
‘Dat klopt. We zien dat grote aanbieders steeds vaker eigen systemen ontwikkelen. Dat is zeker een trend die je niet kunt negeren. Toch merken we dat veel klanten uiteindelijk weer bij Peakwork terugkomen, vanwege de kracht van onze technologie.’
Met de nieuwe focus op Nederland is de cirkel voor Manuel Saballus rond.
‘Onze eerste klant in Nederland was in 2013 Thomas Cook met het merk Stedentrips. Dat project heb ik destijds zelf begeleid. Tot op de dag van vandaag werken we samen met NetMatch, onze distributiepartner in Nederland. Inmiddels zijn we zover dat we Nederlandse klanten een volledig end-to-end-ecosysteem kunnen aanbieden, van pilotprojecten tot een complete productcyclus.’
(Tekst gaat verder onder de foto)
(Stefanie Wasserfuhr, foto Peakwork)
Stefanie Wasserfuhr: bekend gezicht
Sinds februari van dit jaar is Stefanie Wasserfuhr Vice President Commercial bij Peakwork. In Nederland is zij geen onbekende: ze werkte onder andere bij Alltours, maar werd vooral bekend als hét gezicht van Eurowings en Lufthansa op de Nederlandse markt. Wordt zij ook bij Peakwork het centrale aanspreekpunt voor Nederland?
Wasserfuhr: ‘Samen met mijn team ben ik verantwoordelijk voor de verkoop. Voor de Nederlandse markt hebben we een toegewijde Sales Director: Dimo Pashov. Hij is al jarenlang actief in deze regio, maar uiteraard blijf ik betrokken bij grote klanten en potentiële partners.’
Geef een reactie