
Er komt pas mogelijk woensdagochtend meer duidelijkheid vanuit Den Haag over de juridische status van de corona-voucher. Dat zegt ANVR-voorman Frank Oostdam maandag desgevraagd.
Het onderwerp ligt nu op tafel bij staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken). Aanvankelijk was aangekondigd dat er maandag meer bekend zou worden. Eind vorige week hebben ANVR, het ministerie van Economische Zaken (EZ) en toezichthouder ACM overleg gevoerd over de status van de voucher.
‘Ik begrijp de frustratie in de branche en die delen we’, zegt Oostdam. ‘Ook wij hebben behoefte aan duidelijkheid. We zitten er bovenop, maar moeten nu helaas ook afwachten.’
Volgens Oostdam is vooral behoefte aan externe legitimering van de voucher richting de consument. Daarnaast dient het gebruik van de voucher tussen touroperator en reisagent gestandaardiseerd te worden. ‘Als ANVR gaan we ons niet met de commerciële aspecten bemoeien, dat kunnen partijen zelf afstemmen, maar we dienen wel de randvoorwaarden voor het gebruik te uniformeren.’
Mede hiervoor zijn de veel gestelde vragen (faq’s) op de website van de ANVR over het gebruik van de voucher uitgebreid.
Oostdam verwacht dat er in Nederland geen noodwet komt, zoals onder andere in België is gebeurd, maar dat wordt gekeken naar een andere manier om het gebruik van de voucher te legitimeren.
‘Er wordt nu gekeken in welke bewoordingen dat moet gebeuren. Er zijn meerdere sectoren zoals de hotelsector en pretparken die ook bij het ministerie aan de deur kloppen. Er zullen ook zeker eisen zijn waaraan de reissector moet voldoen. Belangrijk is ook dat de branche zorgvuldig met de voucher omgaat en geen handling fees gaat vragen.’
De corona-voucher is een initiatief van ANVR en SGR. Reisbedrijven kunnen deze uitgeven bij het annuleren van een reis. De klant kan deze binnen een jaar inwisselen bij hetzelfde bedrijf om een nieuwe reis te boeken. Het voordeel van de voucher is dat de cash in het bedrijf blijft. Dat is juist in deze tijd, waarin geen geld binnenkomt, voor bedrijven een uitkomst. De voucher is gedekt door SGR.
Ik heb hier één opmerking over.
We zien nu boekingen, bestaande uit een vliegticket, hotelovernachtingen via een ander kanaal, een cruise via een rederij of cruisewholesaler.
In de praktijk levert dat 3 vouchers op voor een klant, allemaal gebonden aan dat specifieke bedrijf.
Dat werkt niet.
Het is in ieders belang dat er één voucher per dossier wordt uitgegeven. dat houdt ook in dat betaling en terugbetaling onderwerp van discussie (ik noem het liever ‘overleg’) wordt. Ik heb de wijsheid niet in pacht, maar als we samen bezig zijn om de klant niet de dupe te laten worden, laat dat dan ook niet gebeuren door een bonte verzameling aan cheques.