
De pakketreis is sinds de coronacrisis aan een opmars bezig. In de reisbranche zelf was dit fenomeen al bekend, maar nu heeft het Britse databedrijf Euromonitor de gegevens op een rij gezet.
De uitgaven aan pakketvakanties in Europa, vooral populair onder Britten en Duitsers, zullen dit jaar naar verwachting 117 miljard dollar bedragen, ofwel ruim 105 miljard euro. Dat is 11 procent meer dan vorig jaar.
De bestedingen aan pakketreizen zullen volgend jaar een nieuw hoogtepunt bereiken, met een totaal van 125,9 miljard dollar, omgerekend ruim 112 miljard euro, zegt Euromonitor.
Nadat reizigers jarenlang via internet hun eigen reizen samenstelden, is er nu de hernieuwde trend om een kant-en-klaar pakket te kopen, zeggen reisanalisten. Deze trend werd vorig jaar duidelijk zichtbaar en bereikt deze zomer, de drukste reisperiode sinds de coronapandemie, zijn voorlopig hoogtepunt, meldt persbureau Reuters.
Vanwege de inflatie zoeken consumenten de zekerheid van de prijs van een pakketreis.
‘In tijden van piekinflatie, zoals de afgelopen twee jaar, stellen pakketten consumenten in staat om efficiënter te budgetteren’, zegt een econoom van Euromonitor. ‘De aanbieder van pakketvakanties onderhandelt met hotels, vervoersbedrijven en andere partijen om de kosten te verlagen.’
Ook de uitval van vluchten en stakingen bij vliegmaatschappijen zorgen vooral bij klanten die hun reis zelf hebben samengesteld voor onzekerheid. Een pakketreis voorkomt onverwachte extra kosten en biedt eenvoudige compensatie wanneer er iets misgaat.
Vooraf weten waar je aan toe bent en ‘waar voor je geld’ zijn belangrijke argumenten om een pakketreis te kopen.
Dat TUI Group vorige week betere derde kwartaalresultaten kon melden dan verwacht, is volgens Euromonitor mede te danken aan de populariteit van pakketreizen.
Pakketreizen zijn meestal aantrekkelijk voor vakantiegangers met een laag tot gemiddeld inkomen die op zoek zijn naar zon en zee met all-inclusive opties en gezinsvriendelijke activiteiten zoals strandclubs, zegt Euromonitor.
Britten besteden gemiddeld 450 dollar (ofwel 404 euro) per persoon aan een pakketvakantie,
blijkt uit cijfers van het databedrijf.
Naast gezinnen en oudere reizigers omarmen ook jongere consumenten pakketreizen. Volgens de ABTA (de Britse ANVR) kiest 56 procent van de klanten tussen 25 en 34 jaar voor een pakketreis, waarbij ze hun vlucht en accommodatie kunnen samenstellen. Om in te spelen op de smaak van jongere klanten, bieden bedrijven als TUI meer flexibiliteit in hun pakketten.
Ondanks hun populariteit worden ook pakketreizen duurder, voorspelt Euromonitor. Naar verwachting wordt een pakketreis per jaar 3,5 procent duurder (tussen 2024 en 2029). Dat is meer dan voor de pandemie, toen de prijzen stegen met 1,3 procent (tussen 2014 en 2019). (Foto Shutterstock).