
Eigenaar Hans Adrichem van King Parking, een van de 18 bedrijven die op Schiphol valet parking aanbieden, voelt zich overvallen door het nieuws dat de luchthaven valet parking wil verbieden.
‘We hebben nog geen brief van Schiphol ontvangen en hebben het uit de media moeten horen. Ik ben al zeven jaar bezig en heb nog nooit iets van Schiphol gehoord. Mijn 17 andere collega’s en ik gaan hier niet mee akkoord. Ik wacht op een gesprek met Schiphol. Het kan toch niet zo zijn dat ik binnen twee weken mijn bedrijf moet stilleggen.’
Valet parking, waarbij reizigers bij vertrek hun auto afgeven aan een chauffeur van de valet service, vindt plaats op de openbare weg. Hiervoor is geen vergunning nodig, zegt Adrichem.
De Telegraaf meldt donderdag dat Schiphol, marechaussee en gemeente Haarlemmermeer de wildgroei aan ’valet parking’ willen aanpakken, die volgens hen voor toenemende overlast bij de drukke vertrekhal zorgt. Vanaf 1 januari wordt handhavend opgetreden, waarbij wordt gedreigd met boetes tot 15.000 euro.
‘Door de ongebreidelde groei van deze aanbieders ontstaat er steeds meer chaos rond de luchthaven. Dat is onverantwoord. Wij verbieden niet alleen valet parking, maar alle diensten op die openbare wegen. Ook een bloemenkraam kan bijvoorbeeld strafbaar zijn’, zegt de gemeente.
Hans Adrichem vermoedt dat Schiphol zijn eigen nieuwe parkeergarage wil voortrekken, die in het voorjaar opengaat. Deze nieuwbouw vervangt de recent gesloopte parkeergarage vlak voor de ingang van Schiphol, die plaats bood aan 3.500 auto’s. Gevraagd of hij een oplossing ziet, zegt Adrichem: ‘Je zou valet parking kunnen toestaan bij de aankomsthallen, waar het minder druk is. Je kunt ook denken aan een shuttle-service, maar daar draait onze business niet om. We hopen via een gesprek met Schiphol tot een oplossing te komen.’