De European Technology & Travel Services Association (ETTSA) heeft een klacht ingediend bij de EU over de Lufthansa Groep vanwege de distributietoeslag die op 1 september jl. van kracht werd. Onder andere Amadeus, Travelport, Sabre en Expedia zijn lid van de ETTSA.
Lufthansa vindt de distributie van vliegtickets via de GDS’en te duur vergeleken met de kosten van een directe boeking. Volgens de Duitse luchtvaartgroep betaalt zij 18 euro aan de GDS’en voor een retourticket, vergeleken met 2 euro op haar eigen site. Daarom heffen Lufthansa, Austrian Airlines, Swiss en Brussels Airlines sinds 1 september jl. een distributietoeslag van 16 euro per ticket.
Volgens de ETTSA is dit in strijd met de EU-gedragscode voor GDS’en. De klacht is ingediend bij het directoraat-generaal van Mobiliteit en Transport van de Europese Commissie. Deze instantie ziet toe op de naleving van de gedragscode. ‘De enige manier waarop reisagenten de discriminerende toeslag kunnen vermijden is door niet in de traditionele GDS’en te boeken, maar op een alternatief platform van Lufthansa zelf. Lufthansa bepaalt welke content zij daar ontsluit’, aldus Christoph Klenner van de ETTSA. ‘Reisagenten worden zo gegijzeld en gedwongen om onnodige kosten te maken voor de switch naar Lufthansa’s platform. Daarnaast zal deze zet van Lufthansa schadelijk zijn voor vergelijkend winkelen en de concurrentie. Uiteindelijk leidt dit tot een beperkte keuze en hogere prijzen voor consumenten.’
Klenner zegt niet tegen concurrentie op de distributiemarkt te zijn. ‘Maar er zijn regels die je moet naleven en die staan het soort discriminatie die Lufthansa toepast om concurrenten uit de markt te drukken niet toe. Als Lufthansa een GDS wil runnen, dan moet zij de bijbehorende regels opvolgen.’