
Prijsvrij/D-reizen wordt gedwarsboomd door zijn grootste aandeelhouder, het Duitse retail – en vakantieconcern REWE. Dat zegt de ondernemingsraad van Prijsvrij/D-reizen in een opmerkelijke open brief, die zaterdag in diverse kranten is geplaatst.
In de brief beschuldigt de ondernemingsraad REWE van tegenwerking en hebzucht. De ondernemingsraad wil met de brief aan de Raad van Commissarissen van REWE aandacht vragen voor zijn zorgen. De OR wil onder andere dat REWE in Nederland stopt met Apollo Reizen, dat REWE in strijd met eerdere afspraken in de markt heeft gezet, aldus de OR.
Op de achtergrond speelt een conflict over de verkoop van de resterende aandelen van oprichter Marc van Deursen aan REWE, dat inmiddels een meerderheidsbelang in Prijsvrij/D-reizen heeft. REWE zou de overname willen realiseren tegen de oude voorwaarden uit 2014, waardoor Van Deursen aanzienlijk minder zou ontvangen dan de huidige marktwaarde, schreef TravMagazine eerder al.
Prijsvrij Vakanties, waarin REWE in 2014 een belang van 50 procent verwierf, is in elf jaar tijd uitgegroeid van een bedrijf met 20 miljoen euro omzet tot een van de grootste reisorganisaties in de Benelux met meer dan 1 miljard euro jaaromzet, schrijft de ondernemingsraad.
Het bedrijf is volgens de OR marktleider in online reisverkoop, sterk aanwezig in retail en bekend bij miljoenen klanten. ‘De overname van D-reizen in 2021 tijdens de coronapandemie geldt als een uitzonderlijk succesvolle merkrevival, waarmee Prijsvrij/D-reizen zijn positie verder versterkte.’
Ondanks deze sterke basis voor internationale groei, ziet de ondernemingsraad de toekomst van Prijsvrij/D-reizen bedreigd door conflicten met meerderheidsaandeelhouder REWE/Dertour. De ondernemingsraad verwijt REWE dat het verkoopproces van Prijsvrij/D-reizen is gesaboteerd door in 2023 de nieuwe concurrent Apollo Reizen op de Nederlandse markt te lanceren, in strijd met eerdere afspraken. Daarnaast zou REWE besluitvorming blokkeren, het management tegenwerken, klanten service onthouden en een miljoenenlening uit de coronaperiode onbetaald laten.
Deze handelwijze leidt volgens de ondernemingsraad van Prijsvrij/D-reizen tot onzekerheid onder medewerkers, frustratie bij klanten en reputatieschade. De zorgen worden volgens de OR bevestigd door de uitspraak van de Ondernemingskamer (12 december 2024), die concludeerde dat er gegronde redenen zijn om ernstig te twijfelen aan het beleid van REWE/Dertour binnen de onderneming.
De ondernemingsraad van Prijsvrij/D-reizen roept REWE op verantwoordelijkheid te nemen door de openstaande coronaschuld af te lossen, het huidige management te steunen, te stoppen met Apollo Reizen en de ongeoorloofde concurrentie, en medewerkers weer de ruimte te geven voor klantgerichte samenwerking.
Tekst open brief OR
Lees hieronder de complete tekst van de open brief van de ondernemingsraad die zaterdag is gepubliceerd.
Geachte leden en vertegenwoordigers van REWE,
Wij zijn Prijsvrij/D-reizen, een van de grootste succesverhalen uit uw portfolio
In 2014 verwierf REWE een belang van 50% in Prijsvrij Vakanties, destijds een ambitieuze Nederlandse scale-up met een omzet van €20 miljoen. Elf jaar later, in 2025, is dit bedrijf uitgegroeid tot een van de grootste reisorganisaties in de Benelux, met een jaaromzet van ruim €1 miljard. We zijn marktleider in online reisverkoop, sterk aanwezig in retail en een vaste keuze voor miljoenen vakantiegangers. Dit resultaat is geen toeval: het is het gevolg van visie, lef, betrokken medewerkers en ondernemerschap.
Tijdens de coronapandemie, in 2021, waagden wij een gedurfde stap. Wij namen D-reizen over, jarenlang het bekendste reismerk van Nederland met honderden vestigingen en miljoenen klanten. Waar merkrevivals zelden slagen, is D-reizen nieuw leven ingeblazen en opnieuw winstgevend gemaakt. Daarmee versterkten we onze positie en kreeg Nederland een vertrouwd merk terug, een prestatie die in de reisbranche zeer uitzonderlijk is.
Met de juiste steun kan ons succes nog veel verder reiken. Wij beschikken over een sterke organisatie met een bewezen online strategie, iconische merken en een loyale klantenbasis. De fundamenten voor internationale groei liggen klaar.
Toch dreigt deze groei nu te haperen. In plaats van het succes te koesteren en samen waarde te creëren, worden de plannen van Prijsvrij/D-reizen ondermijnd door hebzucht. Tijdens het zorgvuldig voorbereide verkoopproces, een traject waar maandenlang intensief aan is gewerkt door directie, medewerkers en adviseurs, heeft REWE/Dertour in 2023 onder de naam Apollo Reizen een nieuwe directe concurrent in de markt gezet, tegen de afspraken met Prijsvrij/D-reizen in. Daarmee is niet alleen het verkoopproces gesaboteerd, maar ook het vertrouwen van alle betrokkenen geschonden.
Tegelijkertijd wordt besluitvorming structureel door REWE/Dertour geblokkeerd. Het management dat Prijsvrij/D reizen groot heeft gemaakt wordt actief tegen- en naar buiten gewerkt. REWE/Dertour-medewerkers onthouden klanten noodzakelijke service. En een eerdere miljoenenschuld uit de COVID-periode is nog steeds niet betaald. Dit alles schept onzekerheid bij medewerkers, frustreert klanten en beschadigt onze zorgvuldig opgebouwde reputatie.
Onze zorgen staan niet op zichzelf. Op 12 december 2024 oordeelde de Ondernemingskamer van het Gerechtshof Amsterdam dat er gegronde redenen zijn om ernstig te twijfelen aan het beleid en de handelswijze van REWE/Dertour in onze gezamenlijke onderneming. Deze uitspraak is openbaar en door iedereen te raadplegen.
REWE staat internationaal bekend als betrouwbaar en ethisch. Dat imago kan alleen behouden blijven als u nu uw verantwoordelijkheid neemt. Wij vragen u daarom om de volgende stappen te zetten:
-Los de openstaande coronaschuld af.
-Ga achter ons en het management van Prijsvrij/D-reizen staan dat dit succes heeft opgebouwd.
-Stop onmiddellijk met Apollo Reizen en beëindig de ongeoorloofde concurrentie.
-Geef medewerkers de ruimte om weer samen te werken aan klantendossiers. Wat in meer dan tien jaar zorgvuldig is opgebouwd, mag niet in korte tijd door hebzucht onnodig aan kracht inboeten.
Als u gehoor geeft aan onze oproep, kan Prijsvrij/D-reizen doorgroeien tot een nog groter internationaal succes waar leden en vertegenwoordigers, medewerkers én klanten beter van worden. (Foto Shutterstock).
Geef een reactie