
Het Duitse Müller Touristik, specialist in (korte) groepsreizen en partytrips, heeft zijn oog op de Nederlandse markt laten vallen. Eigenaar Bernd Niemeyer wil zijn aanbod volgend jaar in Nederland introduceren. ‘Partyreizen zijn typisch Duits, maar die kunnen ook typisch Nederlands worden.’
Müller Touristik, actief sinds 1970 en gevestigd in de grensstad Münster, geldt in Duitsland als marktleider voor korte groepsreizen en partytrips. De talloze kegelclubs die Duitsland rijk is, vormen een belangrijke doelgroep, naast families en vriendengroepen.
‘Het fenomeen kegelclub is in Duitsland heel groot’, zegt die sinds 2015 aan het roer van het bedrijf staat en in 2020 de aandelen heeft overgenomen.
‘De leden van die kegelclubs storten elke maand geld in de kas en daarvan gaan ze één keer per jaar een lang weekend of een paar dagen weg. De oprichter van het bedrijf, Heinz Müller, heeft hier goed op ingespeeld en is marktleider in dit segment geworden. Voor corona hadden we meer dan 130.000 klanten per jaar.’
Niemeyer benadrukt dat de kegelclubs slechts een voorbeeld zijn. De bandbreedte van de klantenkring van Müller varieert van families en kleinere vriendengroepen tot allerlei soorten verenigingen en complete personeelsverenigingen van bedrijven.
Een populaire bestemming voor partyreizen is Mallorca. Met de lancering van vluchten naar Mallorca in de jaren 80 geldt Heinz Müller als de uitvinder van het partytoerisme naar de bekende (en vaak beruchte) Playa de Palma.
‘Ik had vóór corona al plannen om de Nederlandse markt op te gaan’, zegt Niemeyer. ‘We hebben best al veel klanten uit Nederland, vooral uit de grensregio, die bij ons boeken. Ik heb het plan tijdens corona in de koelkast gelegd en ga er nu alsnog mee aan de slag.’
Nederland is geen onbekend terrein voor Niemeyer. Hij studeerde ooit Hotelmanagement in Den Haag en spreekt goed Nederlands. Niemeyer omschrijft zichzelf als ‘oranjefiel’, een variant op de term francofiel waarmee Frankrijk-liefhebbers worden aangeduid. ‘Ik heb veel vrienden in Nederland en kom er graag.’
Het aanbod van Müller Touristik wordt in Duitsland vooral via reisbureaus verkocht. Ook in Nederland wil Niemeyer volgend jaar de samenwerking met de retail zoeken. Details over zijn expansieplannen naar Nederland presenteert Niemeyer later dit jaar.
‘We hebben nu al veel Nederlandse klanten uit de grensregio, dus het is logisch dat we in deze regio als eerste de samenwerking met reisagenten zoeken. We willen de partyreizen van Müller ook naar Nederland brengen. Waarom zouden onze partyreizen niet ook typisch iets voor Nederland kunnen worden?’
Foto: Bernd Niemeyer.
Lees het complete interview met Bernd Niemeyer in de zojuist verschenen TravMagazine #37.
De drie labels van Müller Touristik