
De branche moet transparant zijn over het negatieve effect van reizen, maar moet zeker ook de positieve punten benoemen. Dat zegt ANVR-directeur Frank Oostdam in een zomerinterview met TravMagazine.
Uit de recente uitspraken van de Reclame Code Commissie blijkt dat duurzaamheidsclaims die onvoldoende worden onderbouwd, genadeloos worden afgestraft. Zo werd TUI recent op de vingers getikt door de Reclame Code Commissie, die een klacht van een particulier over de ‘Fair Travel’-campagne van het reisbedrijf op vijf punten toewees.
De klacht was ingediend door particuliere klager Eric Stam, die eerder zaken aanspande tegen KLM en Lelystad Airport.
‘Dat wordt nog wel een dingetje hoor’, zegt Oostdam. ‘De publieke opinie is nu anders dan een paar jaar geleden, daar moet je rekening mee houden. We moeten accepteren dat waarden en normen in de loop van de tijd veranderen. Dat maakt dat we als reisbranche ook de communicatie over duurzaamheid moeten aanpassen.’
Geloofwaardig
Met andere woorden: reisbedrijven die hun inspanningen op het gebied van duurzaamheid publiekelijk willen benadrukken, moeten nog zorgvuldiger te werk gaan.
De huidige discussie maakt volgens Oostdam deel uit van een breder geheel over duurzaamheidsclaims, die zich overigens niet beperken tot de reisbranche. ‘Als ANVR kijken we waar dergelijke uitingen aan moeten voldoen. We hebben overleg met de Reclame Code Commissie, met de Bond van Adverteerders en enkele bedrijven. Dat doen we in het kader van de zelfregulering, zodat er geen officiële wettelijke regelingen hoeven te komen, waar minister Rob Jetten al eerder mee dreigde.’
Gedrocht van een regeling
Daarnaast komt Brussel mogelijk met een Green Claims Directive, een regeling waarin wordt bepaald aan welke eisen een marketinguiting over duurzaamheid moet voldoen.
Oostdam: ‘Dat is een gedrocht van een regeling. Dat zou betekenen dat de Europese Commissie bij elke uiting bepaalt waarin die moet voldoen. Dus wanneer je als bedrijf een claim doet op het gebied van duurzaamheid, dan moet je die voorleggen aan een nieuw in te richten autoriteit die per land wordt opgericht. Die gaat dan checken of jouw claim voldoet aan de vereisten wanneer je als bedrijf een advertentie wilt publiceren. Dat is niet werkbaar.’
Zelfregulering
Oostdam hoopt dat het overleg met deskundigen van de Reclame Code Commissie, de Bond van Adverteerders en grote bedrijven als TUI en Corendon leidt tot een werkbare vorm van zelfregulering. Oostdam: ‘Door met elkaar na te denken hoe we dat gaan inrichten, kunnen we voorkomen dat er een Nederlandse wetgeving op dat gebied komt. Overigens vind ik dat TUI prima op de kwestie heeft gereageerd.’
De ANVR heeft inmiddels 10 tot 12 zogeheten guiding principles opgesteld, waarmee een speciale stuurgroep binnen de ANVR aan de slag gaat. Een optie is het nastreven van radicale transparantie. Anderzijds dient de branche na te denken hoe ook de positieve impact van het reizen onder de aandacht kan worden gebracht, zegt Oostdam.
Positieve impact
‘Het is ons een doorn in het oog dat het alleen maar gaat over de negatieve impact, terwijl de positieve impact van reizen en toerisme natuurlijk evident is. Dat hebben we tijdens de Covid-periode wel gezien. Als wij niet veelvuldig op reis zouden gaan, dan zouden er nu geen wildparken in Zuid-Afrika meer bestaan en zou er veel meer worden gestroopt. Of neem bestemmingen waar de economie voor 90 procent van toerisme afhankelijk is. Dus de positieve impact is er zeker.´
Lees het complete zomerinterview met Oostdam in TravMagazine #31 van deze week.
‘De ambitie is dat de ANVR de meest duurzame brancheorganisatie ter wereld zou moeten zijn.’