De ANVR GfK Travelscan verkeert in zwaar weer. Dat stelt ANVR-voorman Frank Oostdam na overlegrondes met diverse partijen over het voortzetten van de Travelscan, al dan niet in een andere vorm.
Veel grote partijen stellen dat de Travelscan inmiddels zoveel informatie bevat, dat voor bedrijven inzichtelijk wordt welke resultaten hun concurrenten op bestemmingen behalen. De sterk toegenomen prijsconcurrentie is daar vooral de oorzaak van.
Succes
‘Goed beschouwd is de Travelscan slachtoffer geworden van z’n eigen succes’, zegt Oostdam in TravMagazine 37 van donderdag 10 september. ‘De informatie is dermate compleet dat partijen zonder al te veel moeite de concurrent kunnen volgen. Dat heeft gevolgen voor de bereidheid om gegevens af te staan.’
De ANVR bekijkt nu samen met GfK hoe de Travelscan kan worden voortgezet. Daarbij gaat het om de balans tussen enerzijds het relevant blijven van de Travelscan die anderzijds voldoende draagvlak moet hebben. Ook de financiering speelt een rol.
‘Ik weet niet of we dat op basis van de huidige Travelscan voor elkaar krijgen’, zegt Oostdam. ‘Misschien moeten we naar een totaal nieuwe Travelscan. Het zou onacceptabel zijn wanneer we als sector zonder cijfers komen te zitten. Wellicht kunnen we op basis van een andere opzet wel een breed draagvlak bereiken, door selectief met gegevens om te gaan en het karakter van de Travelscan te verschuiven van analyse naar een informatietool. Maar we kunnen niet zonder branchecijfers.’
Juan Vazquez zegt
Wij hebben in Nederland een obsessie voor statistieken terwijl iedereen weet dat je onze branche nooit in statistieken kan vastleggen. Wij leven in een wereld die continu en steeds sneller verandert. Statistieken hebben geen zin en waarde meer.
Kooijmans zegt
Een mooie tussen oplossing zou zijn om een samenwerking aan te gaan met Fadiro/Bas… 30-40 % gaat nog steeds via de reisagent.